واکاوی ساختارهای زبانی داستان رسالۀ مموسیاه نوشتۀ احسان عبدی‌پور از دیدگاه پدیدارشناختی لاندوفسکی

نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات روایی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.
3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده
نشانه‌شناسی در سیر تحولی خود و با چرخشی پدیدارشناختی، زمینۀ طرح مجدد ابعاد گمشدۀ معنا مانند حضور، جریان ادراکی_حسی و تن را در مطالعات این حوزه فراهم می‌کند. اریک لاندوفسکی، نشانه‌شناس فرانسوی نیز به طرح نظام‌های زبانی تطبیق و تصادف به‌نحو متفاوتی از گِرمَس می‌پردازد. رسالۀ مموسیاه از احسان عبدی‌پور، نویسنده و کارگردان معاصر است که در آن، کنش‌های زبانی کنشگران، وضعیتی تعاملی را رقم می‌زند؛ به‌گونه‎ای که شاهد تبدیل فضاهای گفتمانی به یکدیگر، رخدادی به رخداد دیگر و سیال شدن هویتی در فرایند گفتمان هستیم. تجربۀ این شدن‌های پی‌در‌پی، در بستر زبان و از طریق فرایندهای ادراکی- حسی، تن‌مداری و سرایت حسی شکل می‌گیرد. براساس این، مسئله این است که فرایند زایش معنا در بستر زبان و فرایندهای گذر از زبان به گفتمان چگونه و در قالب کدام کارکردها تحقق می‌پذیرد. در پژوهشِ حاضر، سازوکارهای شکلدهی به معنا از منظر پدیدارشناسی لاندوفسکی در بستر نظام‌های معنایی تطبیق، تصادف، برنامه‌مداری و محاب‌سازی، همچنین نمودهای پدیدارشناسانۀ تن‌وارگی با تکیه بر نظام‌های زبانی و گفتمانی داستان رسالۀ مموسیاه، بررسی و تحلیل می‌شود. هدف از پژوهش، کاربست الگوی پدیدارشناسی لاندوفسکی در تحلیل ساختارهای زبانی داستان است. پرسش اصلی پژوهش نیز این است که شخصیت اصلی داستان چگونه توانسته است در جهان، زیست کند و همچنین کدام نظام‌های زبانی و گفتمانی در این داستان دیده می‌شود؟ نتیجه نشان می‌دهد نظام‌‌های برنامه‌مداریت و مجاب‌سازی، شخصیت اصلی داستان را وادار به پذیرش الزاماتی می‌کند؛ اما نظام‌های تطبیق و تصادف که در تعامل تنانۀ او با جهان پدید می‌آیند، تجربۀ زیسته‌ای ویژۀ خودش را برایش رقم می‌زنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


•Abdipour, A. (2015). The Treatise of Mumusiyah (Resāle-ye Mūmūsiyāh). Hamshahri Story Magazine. 5(3). pp. 137-131. [In Persian]
•Ahmadi, B. (2009). Structure and Interpretation of the Text. (Vol. 1). Tehran: Markaz Publishing. .[In Persian]
•Ghassempouri, Sh, Moin, M. B. (2020). seeing the world as a narrative discourse or as a lived experience, Journal Narrative Studies, 4(7), 255-276. [In Persian]
•Greimas, A. J. (1987). On Imperfection. Translated into Persian by Hamid Reza Shairi.Tehran: Elm.[In Persian]
•Kanani, E. (2018). From the Corporal System to the Comparative Interaction: The Semiotics of Experience in Nader Ebrahimi's A Quiet Romance, Journal Narrative Studies, 1(2), 105-127. .[In Persian]
•Kanani, E. (2019). Analysis of the functions of the object in the narrative of the House of Atheists of Golshiri, Journal Narrative Studies, 3(5), 201-223. [In Persian]
•Karman, T. (2008). Merleau –Ponty. Translated into Persian by: Masoud Olya. Tehran: Qoqnous.[In Persian]
•Louberton, L. (1402). The Sociology of the Body. Translated by N. F. Tehran: Sales Publishing. [In Persian]
•Matthews, E. (2018). Maurice Merleau-Ponty: Phenomenology of Perception. Translated by M. Daryanvard. Tehran: Zendegī Rūzāneh. [In Persian]
•Merleau-Ponty, M. (2012). The World of Perception. Translated by F. Jabral Ansar. Tehran: Qoqnoos. [In Persian]
• Moein, M.B. (2015). Meaning as Live Experience. Tehran: Sokhan. [In Persian]
• Moein, M.B. (2019). “Analyzing Four Spatial Language Regimes based on Interactive and Semiotic Regimes of Eric Landowski”. Language Related Research. 10 (5) :49-72 [In Persian]
• Moein, M.B. and Paknejad Rasekhi, Kamran (2015) "A systematic approach to social semiotics in the framework of Eric Landowski’s four semantic systems." Iranian Journal of Sociology. 16(1). 129-147] In Persion[
Moin, M. B. (2016). The missing dimensions of meaning in narrative semiotics; Adaptive semantic system or dance in interaction. Elmi va Farhangi. [In Persian].
•Mohammadzadeh, M., moein, M. B. (2021). Discursive Semiotigue of Iranian Tattoos Diachronic, Language Related Research, 12(4), 265- 304. [In Persian]
•Mohammadzadeh, M., moein, M. B., shairi, H.R. (2023). Discourse analysis of the phenomenal semantics of the epigraphic body of love in Safavid paintings, Journal Narrative Studies, 7(14), 455-488. [In Persian]
•Rezaei, R. (2021). Instance of body, universe of sign ‌meaning and phenomenology of presence: A critical essay on “Le corps et sens” by Jacques Fontanille, Book Review Journal of Foreign Languages, 3(2), 17-24. [In Persian]
• Shairi,H.R. (2002). Fundamentals of Modern Semantics. Tehran: SAMT. [In Persian]
• Shairi,H.R.(2006). Semiotic Analysis of Discourse. Tehran: SAMT. [In Persian]
• Shairi, H.R. (2012). Visual Semiotics. Tehran: Sokhan [In Persian]
• Shairi, H. R. & Karimi Nejad, S. (2012). “Analysis of the Discourse System: A Case Study of the Story of Dāš-Ākūl by Sadeq Hedayat”. Journal of Language and Translation Studies. (3). 23-43. [In Persian]
•Tarasti, E. (2000). Existential Semiotics. Advances in Semiotics, Indiana University Press. Bloomington and Indianapolis (Indiana).
•Tarasti, E. (2009). Fondements de la sémiotique existentielle. Paris : Harmattan.
•Zarghani, S. M. (2010). The History of Body in Literature. Tehran: Sokhan. [In Persian]

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404