نشانه‌شناسی سبک زندگی در داستان قلعۀ حیوانات بر پایۀ الگوی اریک لاندوفسکی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی؛ کرمانشاه
2 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی دانشگاه رازی ؛ کرمانشاه
چکیده
داستان قلعۀ حیوانات اورول داستانی با تم سیاسی- اجتماعی است که در آن می‌توان شاهد هم‌آیی کنشی شخصیت‌های اصلی داستان در مسیر شکل‌گیری یک هدف مشخص (جامعۀ مستقل حیوانات) بود که این هم‌آیی کنشی در ادامه منجر به ظهور یک انقلاب و ایجاد یک جامعۀ مستقل حیوانی در سایۀ یک سلسله پارادایم الزام‌آور در مزرعه می‌شود. اما در ادامۀ روایت، هر کدام از شخصیت‌های کنش‌های نشانه‌‌‌گونۀ خاصی نسبت به جامعۀ مستقل حیوانات را از خود بروز می‌دهند که همین امر انتظار یکسانی سبک زندگی و نیز چگونگی رویکرد آن در این داستان را به چالش می‌کشد. به همین سبب پژوهش حاضر که با استفاده از روش تحلیلی- تطبیقی نوشته شده است، در پی این است که بر مبنای الگوی سبک زندگی اریک لاندوفسکی؛ نشانه‌شناس اجتماعی فرانسه، مسئلۀ چگونگی سبک زندگی در داستان قلعۀ حیوانات را تحلیل و بررسی کند تا ضمن مشخص کردن یکپارچه یا متفاوت بودن گفتمان سبک زندگی در این داستان؛ چگونگی رویکرد آن‌ را نیز که می‌تواند شامل مواردی چون: ایستایی، پویایی، تکرارمحوری و نیز فرایندی بودن یا نبودن باشد؛ تببین کند. یافته‌های این پژوهش بیان کنندۀ این امر است که طبق پیش‌بینی پژوهشگران در این مقاله، گفتمان سبک زندگی در این داستان به شکل متفاوت نمود یافته است که در این بین سبک‌های زندگی آفتاب‌پرست و مرجع‌نشینی و سبک زندگی خرس، به ترتیب دارای بیشترین و کمترین بسامد هستند و نیز در بیشتر موارد رویکرد سبک زندگی در این داستان، رویکردی ایستا و غیرفرایندی است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


1. Abazari, Y., Chavoshani. H. (1381). From social class to lifestyle; A New Approach in Sociological Analysis of Social Identity. Social Science Letters. 18 (20). 27-3.
2. Asadi, Sh. (1396). From Utopia to Dis Utopia - A Critique of the Socio-Political Drama of Totalitarian Systems (Case Study of Animal Castle). Research in Arts and Humanities. 2 (5). 169- .190.
7. Ayati, Akram and Najmeh Akbari (1396). "The system of presence and interaction in the blind owl discourse based on sign-semantic-centered". Linguistic inquiries. Volume 8. Sh1. صص1-21.
3. Orwell, c. (1945). Animal Farm. Translated by Z. Alizadeh (1386). Ch 2. Tabriz: Yaran.
4. Tabrizi, a. (1363), Collection of Articles, Ch 1, Tehran: Peyk No.
5. J. Axtin, D., Kern, R. (1925). Lifestyle assessment and treatment. Translation f. Karami and M. Yousefi and H. Alizadeh (1388). Ch 1. Ahvaz: Publishing
6. Babak Moin, M., Landowski, a. (1393). Meaning is lived as experience. Ch 1. Tehran: Sokhan
7. Babak Moin, M. (1396). The Missing Dimensions of Meaning in Classical Semiotics "The System of Adaptation or Dance in Interaction". Ch 1. Tehran: Scientific and cultural publications.
8. J. Will, A., Atshin Adjective, m. (1395). Lifestyle survey. Taste of life. 1 (1). 35- 68.
9. Sajjadifar, and. (1400). A Study and Analysis of the Characteristics of Populism in The Story of Animal Castle by George Orwell. Interdisciplinary research. Q 3. (5). 76-101.
10. Poetry, H. (1397). Sign - lifestyle semantics. Quarterly Journal of Meaning and Signs. 1 (1). 75-92.
11. Arefnejad, A., Dehghan, A. (1393). Lifestyle semiotics in the discourse of Imam Ali (as) Nahj al-Balagheh researches. 11 (41). 89-110.
12. Mohammadi, A. (1396). An allegory in the story of the animal farm by George Orwell. Literary aesthetics. 8 (33). 80- 93.
13. Fazeli, M. (1382). Consumption and lifestyle. First Edition 1. Qom: Sadegh Sobh.
14. Fadai, M. (1395). Lifestyle and the meaning of life in the thought of Alfred Adler. Lifestyle Research Journal. 2 (3). 65-76.
15. Ghavam, A., M., Behnam. (1390). A Study of George Orwell's Animal Castle Characters and Bob the Lion and the Kidney Woodman Cow. Comparative literature. 3 (5). 225- 238.
16. Koosha, S. (1379). Again the castle of animals. Ch 1. Tehran: Naqshungar.
17. Mashhadi, M., Shairi, H., Rezaei, R. (1397). A study of Nima Yoshij's lifestyle in her letters based on the model of Eric Landowski. Research in Contemporary World Literature. 1 (1). 148- 119.
18. Mahdavi Kani, M. (1390). Religion and lifestyle; Case study of participants in religious meetings. Ch 1 Tehran: Imam Sadegh.