بررسی رابطه بین هویت زبانی و هویت پذیری زبانی (مورد مطالعه: استان کردستان)

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران
2 استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران، (نویسنده مسئول)
3 استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه گلستان، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هویت زبانی و هویت پذیری زبانی در بین ساکنین استان کردستان است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی پیمایشی و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی است. به این منظور تعداد 407 پرسشنامه استاندارد بین نمونه‌های آماری توزیع شد. نمونه گیری به طبقه بندی متناسب انجام شد. پایائی پرسشنامه به کمک آلفای کرونباخ به دست آمد و تائید شد و روایی آن نیز به کمک تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفت. در این پژوهش از مدل هویت زبان و هویت زبان دوم خطیب و رضایی ( 2013 ) و تیلور( 2010 ) استفاده شده است . برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون همبستگی، آزمون پیرسون و نیز مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین هویت زبانی و هویت ‏پذیری زبانی در شهروندان ساکن استان کردستان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. و نیز به جز بعد تلفظ بین سایر ابعاد هویت زبانی و هویت پذیری زبانی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد، که از آن میان، بعد وفاداری بیشترین تاثیر را داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Adibi Sedeh, Mehdi., And Jalali Akordi, Hadi. (1394). Management of body and youth national identity (case study: youth of Sari), (17) 5,9–32.
Abul Hassani, Z., and Malmir, M. (1396). Ethnic linguistic identity as a national identity (a study of the tendency to reveal the linguistic identity of Turkic speakers living in Tehran). Academy Letter, 16 (2), 163-192.
Ensafpour, Nasrin (1396); Dictionary of the Oz dialect with terms, sources, proverbs and grammar of the Oz dialect, Akhtaran.
Jenkins, R. (1381). Social Identity, Translator: Tour J. Yarahmadi. Tehran, Shirazeh Publishing.
Dastjerdi, Masoumeh; (1394). Historical study of the process of formation of national identity in Iran. Presented at the Fourth Conference on the Iranian Islamic Model of Progress.
Hosseini, M. (2017). The Impact of English Language Teaching on the Identity of Language Learners in Post-Colonial Islamic Countries: A Case Study of Pakistan. Islamic World Political Research Quarterly, 7 (4), 207-229.
Zulfiqari, Hassan (1378); Non-standard patterns in the language of the press, National Studies Quarterly, 9 (1) 33-60
Rezaei, Younes (1385). Language in the field of identity and de-identification, comprehensive portal of humanities. Zaribar, (60) 10.
chaili,samad (2005). Identity and Language, Publishers: Hashemi Soodmand, Akhtar, 1st Edition
Sajjadi, Seyed Mehdi (2015); Language and Identity, Chia Monthly No. 15.
Ailani, Rozita, 2012, From Linguistic Identity to Cultural Stability, Conference on Mother Tongue, Opportunities and Challenges, Gorgan, Payame Noor University, Gorgan Center Branch.
Fakuhi, Nasser., And Amosi, Majnoon. (1388). National Identity and Ethnic Identity in Kurdistan of Iran (A Case Study of Economic Livelihood and Identity Belonging among Youth Working in the Informal Economy of Piranshahr), (2) 0, 49-75.
Ghamari, Mohammad Reza., And Hassanzadeh, Mohammad. (2010). The role of language in national identity. Linguistics, (3) 2, 153-172
Golabi, F., Hajiloo, Fataneh., And Saei, Marzieh. (1391). Investigating the effect of bilingualism on social identity acquisition. Political and International Knowledge (Stop Publication), 1 (4), 67-82.
Pear, Fatemeh et al .; (1391). Investigating the effect of bilingualism on social identity formation. Political and International Knowledge (Stop Publication), (4) 1, 67–82.
Mirzaei, Hussein (1393). Anthropological study of the linguistic identity of Afghan immigrants in Iran. Iranian Journal of Social Studies, (3) 8, 109–128.
Niazi, M., Shafaei Moghaddam, A., and Khidmatkar, D. (1392). Language and identity; Explain the relationship between foreign language and individual, social, cultural and national identity. Cultural Studies and Communication, 9 (30), 199-229.
Anbreen,T. (2015). The Influence Of English Second Language Learning On Pakistani University Students’ Identity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 192 ( 2015 ), 379 – 387.
Bakhtin, Mikhail (1981). The Dialogic Imagination: Four Essays (trans. ) Michael Holquist and Caryl Emerson. Austin: University of Texas Press.
Dorian, Nancy C. (1999). “Western Language Ideologies and Small-Language Prospects”. Endangered Languages. Grenoble, A. Lenore, Lindsay J. Whaley Cambridge University Press (eds), pp. 3-21
Fairclugh, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
Grenoble, L., & Whaley, L. (1999). Endangered Languages: Language Loss and Community Response. Cambridge: Cambridge University Press.
Khatib, M,. & Rezaie, S. (2013). A model and questionnaire of language identity in Iran: a structural equation modelling approach, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 34(7), 690-708.
Norton, B. (2000). Identity and language learning: gender, ethnicity and educational change. Harlow: Longman.
Oakes, L.(2001). Language and National Identity: Comparing France and Sweden, Amesterdam.
Shailendra, M.(2013). Linguistic Identity and Language Preference Among The Austro-Asiatic Language Speakers Of Jharkhand . Deccan College Post-Graduate and Research Institute.
Shohamy, E. (2006). Language Policy. New York: Routledge
Taylor, F.(2011). A quadripolar model of identity in adolescent foreign language learners. PhD thesis, University of Nottingham.
Umaña-Taylor AJ., & Yazedjian A. (2006).Generational differences and similarities among Puerto Rican and Mexican mothers’ experiences with familial ethnic socialization. Journal of Social and Personal Relationship, 23(3),445-464.
Warschauer, M. (2003). The Allures and illusions of Modernity. Education policy Archives, 11(38),53-69.
Zhou, M. (2000). Language Policy and Illiteracy in Ethnic Minority Communities in China. Journal of Multilingual and Multicultural Development,21(2),129-148.