بررسی شناختی دو فعل «بودن» و «داشتن» در نوشتار ناشنوایان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانش آموخته‌ی دکتری زبانشناسی، دانشگاه الزهرا
2 دانشکده ادبیات، گروه زبانشناسی، دانشگاه الزهرا
چکیده
در مقایسه‌ی مقولات دستوری فعل جزو مقولات انتزاعی محسوب می‌شود. از آنجا که ناشنوایان به دلیل محدودیت‌های شنیداری در به کارگیری واژه‌هایی که دارای مفاهیم انتزاعی هستند خطا می‌کنند؛ نگارندگان در راستای بررسی مقوله‌ی فعل حدود 4500 جمله در نوشتار 10 دانش‌آموز ناشنوای دختر در مقطع دوم و سوم راهنمایی در استان کرمانشاه در طول یک سال تحصیلی گردآوری نمودند. هدف از انجام این مطالعه بررسی کارکرد دو فعل پر بسامد «بودن» و «داشتن» در نوشتار شرکت‌کننده‌ها است. در پی این هدف دو پرسش‌ مطرح شد: الف) چه نوع خطاهای معنایی در ارتباط با این دو فعل در نوشتار ناشنوایان یافت می‌شود؟ ب) ماهیت معنایی و شناختی این دو فعل چه تاثیری در میزان استفاده از این فعل‌ها و خطاهای مربوط به آنها دارد؟ نتایج این پژوهش نشان داد خطای گزینشی (استفاده از دو فعل «بودن» و «داشتن» به جای یکدیگر یا به جای دیگر فعل‌ها)، خطای ساختار موضوعی در رابطه با فعل «داشتن» و خطای اضافه‌نویسی فعل «بودن» به ترتیب خطاهای پربسامد هستند. این امر نشان می‌دهد برخلاف بسامد بالای استفاده از این دو فعل، شرکت‌کننده‌ها به محتوای مفهومی این دو فعل تسلط کافی ندارند. همچنین، با توجه به آموزه‌های دستور شناختی، نگارندگان بر این باورند از آنجا که تغییری در وضعیت درونی فعل‌های نامتکامل رخ نمی‌دهد و در طی زمان ثابتند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. علت دیگر پربسامد بودن فعل «بودن» محتوای مفهومی اندک و ترسیم طرحواره‌ای آن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


امیدی، عباس. (1396). افتراق زمان و مطابقه در ناشنوایان فارسی زبان: رویکردی زایشی. پایان نامه‌ی دکتری. دانشگاه رازی.
حسنی جلیلیان، فاطمه و فریده حق‌بین. (1398). بررسی مقوله‌ی فعل از دیدگاه سرنمونی و بر اساس معیارهای معنایی گیون: هر فعل یک مقوله، مطالعات زبان‌ها و گویش‌های غرب ایران، 7(4)، 33-53.
حسنی جلیلیان، فاطمه. (1399). بررسی دانش معنایی – شناختی ناشنوایان فارسی‌زبان درمورد مقوله‌ی فعل بر اساس رویکرد نقشی – شناختی. پایان نامه‌ی دکتری. دانشگاه الزهراء (س).
حق‌بین، فریده. (1385). ظرفیت در ساخت‌های اسنادی در زبان فارسی. زبان و زبان شناسی. 2 (4). 21-38.
محبی‌زنگنه، زهرا. (1392). بررسی ویژگی‌های دستوری نوشتار ناشنوایان. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهراء (س).
Allen, T. E. (1986). Patterns of academic achievement among hearing impaired students: 1974 and 1983. Deaf children in America, 161-206.
Bak, Thomas H., O'Donovan, Dominic G., Xuereb, John H., Boniface, Simon, & Hodges, John R. (2001). Selective impairment of verb processing associated with pathological changes in Brodmann areas 44 and 45 in the motor neurone disease–dementia–aphasia syndrome. Brain, 124(1), 103-120. doi: 10.1093/brain/124.1.103
Boons, Tinne, De Raeve, Leo, Langereis, Margreet, Peeraer, Louis, Wouters, Jan, & Van Wieringen, Astrid. (2013). Expressive vocabulary, morphology, syntax and narrative skills in profoundly deaf children after early cochlear implantation. Research in Developmental Disabilities, 34(6), 2008-2022.
Breadmore, Helen Louise. (2008). Inflectional morphology in the literacy of deaf children. Thesis. University of Birmingham.
Gheitury, A., & Choubsaz, Y. (2017). An analysis of the critical period effects on deaf individuals focusing on the acquisition of verb argument structure: a preliminary study. Aud Vestib Res, 26(1):41-49.
Gheitury, A., Ashraf, V., & Hashemi, R. (2014). Investigating deaf students’ knowledge of Persian syntax: Further evidence for a critical period hypothesis. Neurocase, 20(3), 346-354.
Gheitury, A., Sahraee, A., & Hoseini, M. (2012). Language acquisition in late critical period: A case report. Deafness & Education International, 14(3), 122-135.
Givón, T. (2001). Syntax: an introduction (Vol. 1). Amsterdam: John Benjamins Publishing.
Goldin-Meadow, S., Seligman, Martin EP, & Gelman, R. (1976). Language in the two-year old. Cognition, 4(2), 189-202.
Haghbin, F. (2006). Valency in Attributive Constructions in Persian Language. Languageمl and Linguistics, 2 (4), 21-38.
Hassani Jalilian, F., Haghbin, F. (2020). The Category of Verb from Prototypical Point of View on the Basis of Givon’s Semantic Criteria: Each Verb as a Category. Journal of Western Iranian languages and dialects. (7)4. 3-53.
Hassani Jalilian, F. (2020). Investigating semantic – cognitive knowledge of Persian deaf individuals about the category of verb based on a functional- cognitive approach. Ph. D. Dissertation. Alzahra University.
Kambanaros, M. & Van Steenbrugge, W. (2006). Noun and verb processing in Greek–English bilingual individuals with anomic aphasia and the effect of instrumentality and verb–noun name relation. Brain and language, 97(2), 162-177
Kim, M., & Thompson, C. K. (2000). Patterns of comprehension and production of nouns and verbs in agrammatism: Implications for lexical organization. Brain and language, 74(1), 1-25.
Langacker, R. W. (1987). Nouns and verbs. Language, 53-94.
Langacker, R. W. (2008). Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford:Oxford University Press.
Langacker, R. W. (2013). Essentials of Cognitive Grammar: Oxford University Press.
Mohebi Zangeneh, Z. The study of grammatical properties of writing of deaf people. M.A. Thesis. Alzahra University.
Omidi, A. (2017). Dissociation of Tense and Agreement among Deaf Speakers of Persian: A Generative Approach. Ph.D. Thesis. Razi University
Ormel, E. A, Gijsel, M. AR., Hermans, D., Bosman, A. MT., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2010). Semantic categorization: A comparison between deaf and hearing children. Journal of communication disorders, 43(5), 347-360.
Marshall, CR, Jones, Anna, Fastelli, Ambra, Atkinson, Joanne, Botting, Nicola, & Morgan, Gary. (2017). Semantic fluency in deaf children who use spoken and signed language in comparison with hearing peers. International journal of language & communication disorders, 53(1), 157-170.
Paul PV. (1998). Literacy and Deafness: The Development of Reading, Writing, and Literate Thought. Allyn & Bacon; Needham Heights, MA.
Sandler, W. (2010). Prosody and syntax in sign languages. Transactions of the philological society, 108(3), 298-328.
Traxler, C. B., (2000). “Measuring up to performance standards in reading and mathematics: Achievement of selected deaf and hard-of-hearing students in the national norming of the 9th Edition Stanford Achievement Test”. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 5(4), 337-348.
Viberg, A. (2002). Basic verbs in second language acquisition. Revue française de linguistique appliquée, 7(2), 61-79.