The efficacy of Semiotic and interactive model of Landowski in the analysis of Surah Yusuf discourses

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Assistant Professor, Department of Theology, Faculty of Humanities, Yasouj University
2 Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran
Abstract
Eric Landowski's semantic and interactive system based on four paradigms of "planning"; "Persuasion"; "Accident and adaptation" is based on the principles of "regularity", "intention", "chance" and "emotional", respectively. Naturally, it is possible to implement this model in epistemological and religious fields in which it is compatible with the interactive practices of the subjects, and based on this, the variety and difference of religious personality practices can be read with this model. Contract. One of the discourses in the Holy Quran is the conversations and interactive practices of Prophet Yusuf with other people in the surah. Relying on a descriptive-analytical method, this study seeks to examine the dialogues and interactive practices of Yusuf's story based on the theoretical framework of Eric Landowski and to explain the relationship between this model and the characters of Surah Yusuf. The general result of the research shows that the subjects and interactive practices are distinguished from each other on the basis of four semantic systems, and each of the characters in the story is adapted based on one of the four semantic systems. Is interception; Among them: It is the interactive practices of Prophet Yusuf (AS) that are based on the type of insight and ideology of the origin and destination of the universe, within the framework of the programmatic semantic system, and other characters are also based on the type of insight and goals. Which follow are debatable and applicable in one or two types of this semantic system.

Keywords

Subjects


قرآن کریم
• ابن عاشور محمد بن طاهر. (بی‌تا). التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسه التاریخ‌، الطبعه الاولی.
• ابن کثیر، اسماعیل بن عم. (1419ق). تفسیر القرآن العظیم‌، تحقیق محمدحسین شمس الدین‌، بیروت: ‌دار الکتب العلمیه، الطبعه الاولی.
• آلوسی، سید محمود. (1415ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم‌، تحقیق علی عبدالباری عطیه، بیروت: دارالکتب العلمیه، الطبعه الاولی.
• بحرانی، سید هاشم. (1416ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران: بنیاد بعثت، 1416 ق.
• زمخشری، محمود. (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل‌، بیروت: دار الکتاب العربی، الطبعه الثالثه.
• سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی. (1412ق). فی ظلال القرآن‌. قاهره: دارالشروق‌، الطبعه السابعه عشر.
• صادقی تهرانی، محمد. (1365ش). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن. قم: انتشارات فرهنگ اسلامی.
• طباطبایی، محمد حسین. (1417). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه‌ی مدرسین حوزه علمیه قم.
• طبرسی، فضل بن حسن. (1372ش). ‌مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن‌، تحقیق محمد جواد بلاغی‌، تهران: انتشارات ناصر خسرو، چاپ سوم،.
• طوسی، محمد بن حسن. (بی‌تا) التبیان فی تفسیر القرآن‌, بیروت: دار إحیاء التراث العربی‌, الطبعه الاولی.
• طیب، سید عبدالحسین. (1378ش). اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام‌، چاپ دوم.
• فخرالدین رازی ابوعبدالله محمد بن عمر. (1420ق). مفاتیح الغیب. بیروت: دار التراث العربی.
• فضل الله، سید محمد حسین. (1419ق). تفسیر من وحی القرآن. بیروت: دار الملاک للطباعه و النشر.
• معین، مرتضی بابک(1397). «کارآیی نظام‌های معنایی و تعاملی لاندوفسکی در تحلیل گفتمان‌های آموزشی». دوماهنامه علمی-پژوهشی جستارهای زبانی: ش 3(پیاپی45).
• معین، مرتضی بابک. (1396). ابعاد گمشده معنا در نشانه‌شناسی روایی کلاسیک، نظام معنایی تطبیق‌ با رقص در تعامل، تهران: علمی و فرهنگی.
• مهدوی راد، محمد علی؛ جباری، امیر عطاءالله و بهشتی، نرگس. (1391). «قصه‌های قرآن در نگاه محمد عابد الجابری». آموزه‌های قرآنی، بهار و تابستان 91، ش 15، صص73-100.
• میرصادقی، جمال. (1386). ادبیات داستانی (قصه، رمانس، داستان کوتاه، رمان). چ5، تهران: سخن.
• Greimas, A. J. & J. Courtés (1979). Semiotic, Reasoned Dictionary of the Theory of Language. Paris: Hachette. [In French].
• Courtés J, (1991). Analyse Sémiotique du Discours. De l’énoncé à l’énonciation. Paris: hachette,.
• Landowski, E. (1997). Présences de l’autre. Paris: P.U.F.
• ----------------- (2004). Passions sans nom. Paris: P.U.F.
• ----------------- (2005). Interactions risquées. Limoges: PULIM.
• ----------------- (2013). "plaidoyer pour l’impertinence". Actes sémiotiq