دوره 15، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 394-355 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anani Sarab M R, Aghazadeh S. Teachers’ Research Literacy: A Scoping Review of the Role of Teachers in Research and Research Literacy Models. LRR 2024; 15 (2) :355-394
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-60704-fa.html
عنانی سراب محمدرضا، آقازاده سلماز. سواد پژوهشی معلمان: مرور دامنه‌ای نقش معلمان در پژوهش و الگوهای سواد پژوهشی. جستارهای زبانی. 1403; 15 (2) :355-394

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-60704-fa.html


1- دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، anani@sbu.ac.ir; rez_ananisarab@yahoo.co.uk
2- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (3143 مشاهده)
در دنیای امروز گسترش دانش از طریق پژوهش یکی از محورهای اصلی پیشرفت در نظام آموزشی محسوب می‌شود. برای تحقق این هدف، لازم است که معلمان از سواد پژوهشی که پیش‌نیاز مشارکت در پژوهش است برخوردار باشند و با به‌کارگیری رویکردهای مبتنی بر نتایج پژوهشی در کلاس‌های خود در مسیر بهبود کیفیت فرایندهای آموزشی حرکت کنند. یکی از اقدامات اولیه بـرای توانمندسازی معلمان در این حوزه، آگاهی از وضعیت کنونی سواد پژوهشی و تعیـین دانـش و مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها بـرای مشارکت مؤثر در پژوهش است. در این راستا، پژوهش حاضر به معرفی مفهوم سواد پژوهشی به‌عنوان سازه‌ای مهم و تأثیرگذار در مشارکت معلمان در پژوهش و اهمیت آن در غنی‌سازی روش‌های تدریس و درنهایت ارتقای کیفیت آموزش می‌پردازد. مقالۀ حاضر بر آن است تا از طریق مروری دامنه‌ای ضمن پرداختن به نقش‌های معلمان در رابطه با پژوهش، به تبیین مفهوم سواد پژوهشی و الگو‌های مطرح‌شده برای سازۀ سواد پژوهشی در حوزۀ آموزش بپردازد. یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که معلمان به‌منظور حل مسائل مرتبط با فرایندهای تصمیم‌گیری درمورد فرایندهای مختلف آموزشی و پیاده‌سازی کاربردهای مطالعات پژوهشی در کلاس‌های درس نیازمند سواد درک انتقادی گزارش‌های پژوهشی و کاربرد یافته‌های پژوهشی در آموزش هستند. درنهایت، با هدف تقویت پویایی نظام آموزشی و بهره‌برداری از یافته‌های پژوهشی کارآمد در محافل آموزشی راهکارهایی عملی در راستای تثبیت و ترویج جایگاه و فرهنگ پژوهش در محیط‌های آموزشی و همچنین توانمندسازی معلمان برای مشارکت در پژوهش از طریق گسترش سواد پژوهشی آن‌ها ارائه می‌شود.
 
متن کامل [PDF 940 kb]   (1134 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات مروری تحلیلی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.