1- دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، anani@sbu.ac.ir; rez_ananisarab@yahoo.co.uk
2- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (3143 مشاهده)
در دنیای امروز گسترش دانش از طریق پژوهش یکی از محورهای اصلی پیشرفت در نظام آموزشی محسوب میشود. برای تحقق این هدف، لازم است که معلمان از سواد پژوهشی که پیشنیاز مشارکت در پژوهش است برخوردار باشند و با بهکارگیری رویکردهای مبتنی بر نتایج پژوهشی در کلاسهای خود در مسیر بهبود کیفیت فرایندهای آموزشی حرکت کنند. یکی از اقدامات اولیه بـرای توانمندسازی معلمان در این حوزه، آگاهی از وضعیت کنونی سواد پژوهشی و تعیـین دانـش و مهارتهای مورد نیاز آنها بـرای مشارکت مؤثر در پژوهش است. در این راستا، پژوهش حاضر به معرفی مفهوم سواد پژوهشی بهعنوان سازهای مهم و تأثیرگذار در مشارکت معلمان در پژوهش و اهمیت آن در غنیسازی روشهای تدریس و درنهایت ارتقای کیفیت آموزش میپردازد. مقالۀ حاضر بر آن است تا از طریق مروری دامنهای ضمن پرداختن به نقشهای معلمان در رابطه با پژوهش، به تبیین مفهوم سواد پژوهشی و الگوهای مطرحشده برای سازۀ سواد پژوهشی در حوزۀ آموزش بپردازد. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که معلمان بهمنظور حل مسائل مرتبط با فرایندهای تصمیمگیری درمورد فرایندهای مختلف آموزشی و پیادهسازی کاربردهای مطالعات پژوهشی در کلاسهای درس نیازمند سواد درک انتقادی گزارشهای پژوهشی و کاربرد یافتههای پژوهشی در آموزش هستند. درنهایت، با هدف تقویت پویایی نظام آموزشی و بهرهبرداری از یافتههای پژوهشی کارآمد در محافل آموزشی راهکارهایی عملی در راستای تثبیت و ترویج جایگاه و فرهنگ پژوهش در محیطهای آموزشی و همچنین توانمندسازی معلمان برای مشارکت در پژوهش از طریق گسترش سواد پژوهشی آنها ارائه میشود.
نوع مقاله:
مقالات مروری تحلیلی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1403/10/10