1- عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ، ekalantari@yahoo.com
2- آموزش و پرورش
چکیده: (1949 مشاهده)
زبان و اندیشه رابطه تنگاتنگی دارند و با ابزار زبان میتوان به بیان اندیشه پرداخت. از این رو، بسط و گسترش زبان فارسی، فرهنگ و اندیشه ایرانی را نیز گسترش خواهد داد. بنابراین، آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، اهمیت ویژهای دارد و بایستی بطور مداوم مورد بازنگری قرار گیرد. یکی از شیوههای نوینِ آموزش، شیوه تدریس معکوس است، تدریس معکوس که فرایندی تعاملی دارد و به یاری فعالیتهای خارج از کلاس، یادگیری فعال را در کلاس محقق میسازد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، کمی، کیفی و پرسشنامه بـا هـدف بررسـی ارتباط میان مشارکت و رضایت شرکتکنندگان و پیشرفت تحصیلی زبانآموزان بینالمللِ دانشگاه کردستان در دوره سطح پیشرفته در مورد تأثیر کلاس درس معکوس بر یادگیری زبان فارسی انجام شده است. شرکتکنندگان در این دوره 50 دانشجوی کُرد زبان کشور عراق بودند که با 60 جلسه دو ساعتی (120 ساعت) این دوره را به پایان رساندند. در این پژوهش چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن مورد توجه قرار گرفت. هر مهارت شامل زیربخشهایی است که مهارتهای یادگیری زبان فارسی را تقویت میکنند؛ دیدن فیلمهای بلند و کوتاه و نوشتن خلاصه آنها، نوشتن انشا، خواندن متنهای فارسی، تصویرخوانی و شنیدن فایلهای صوتی از تکالیفی بود که در کلاس درس مورد توجه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که روش کلاس معکوس، مشارکت و رضایت زبانآموزان را به دنبال داشته و همبستگی بین مشارکت و رضایت آنها با پیشرفت تحصیلی تقریبا کامل است و به بهبودی یادگیری زبان فارسیِ زبانآموزان کُرد کمک شایانی کرده است.