اهمیت و نقش نشانگرهای فراگفتمان تبادلی در گفتمان علمی فارسی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
مطالعه مقالات علمی، به‌عنوان ژانر اصلی تولیدات علمی و ابزار مهم تبادل اطلاعات در بین اعضای جامعه علمی در طی چند دهه گذشته مورد توجه روزافزون واقع شده است. در گفتمان علمی، ساختار و انسجام متنی ایجاب می‌کند نویسندگان به‌طور مناسب از فراگفتمان و انواع آن شامل فراگفتمان تبادلی و برهم­کنشی و راهبردهای آنها به‌طور مناسب بهره برند. در پژوهش حاضر، با رویکردی پیکره­بنیان و براساس انگاره هایلند به واکاوی مقوله فراگفتمان تبادلی در مقالات علمی پژوهشی فارسی در حوزه علوم انسانی پرداخته می­شود تا از این رهگذر به اهمیت و نقش عنصر فراگفتمان تبادلی در گفتمان علمی فارسی پی برده شود. بدین منظور، تعداد 800 جکیده مقاله علمی پژوهشی از 16 حوزه­ علوم انسانی از پرتال جامع علوم انسانی را به‌صورت تصادفی انتخاب کرده و مورد تحلیل قرار دادیم. بررسی داده­ها اهمیت کاربرد فراگفتمان در متن را آشکار می­سازد به نحوی که در میان هر 15 واژه به‌کار‌رفته در مقالات علمی پژوهشی، به‌طور تقریبی، یک نشانگر فراگفتمان تبادلی یافت می­شود. همچنین تجزیه و تحلیل­ پیکره حاکی از آن است که قالب­نماها بیشترین راهبرد فراگفتمان تبادلی استفاده شده در پیکره مورد بررسی بوده و گذارها و ابهام­زداها با فاصله اندکی از آن در رتبه­های بعدی واقع می­شود و نشانگرهای درن­متنی و گواه‌نماها کمترین فراوانی را در پیکره به خود اختصاص می­دهد. در نهایت نیز پیشنهادات و اصلاحاتی برای مطابقت بیشتر انگاره هایلند با ویژگی­های گفتمان علمی فارسی ارائه می­گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Soltani, R., & Shokrpour, N. (2021) vaz?iyyate ?estefāde ?az nešāngarhāye farāgoftemān dar maqālāte pezeškiye iran: motāle?eyye tatbiqi [Metadiscourse Markers in Iranian Medical Articles: A Comparative Study]. Journal of Mazandaran University of Medical Science. 31(691): 92-100.
Taremi, T., Taki, G., & Yousefian, P. vākāviye peyykare bonyāde farāgoftemāne tabādoli dar maqālāte elmi-pažuhiye fārsi [The Corpus- Based Investigation of Interactive Metadiscourse in Persian Referent Researches: Hylandʼs Model (2005)]. Language Studies 10(2): 129-151.
Abdi, R. (2011). Metadiscourse strategies in research articles: a study of the differences across subsections. The journal of teaching language skills, 3 (1), Ser. 62/4, 1- 16.
Ädel, A. (2006). Metadiscourse in L1 and L2 English. Philadelphia: John Benjamins.
Balood, S. (2014). Meta-Discourse and Discourse Markers in the Writing of Iranian and Native Speakers of English in Applied Linguistic Journals. M.A. thesis in Teaching English as a Foreign Language. Faculty of Literature and Humanities. Shiraz University.
Congjun, M., Zhang, L. J., Ehrich, J., & Hong, H. (2015). The use of metadiscourse for knowledge construction in Chinese and English research articles. Journal of English for Academic Purposes, 20, 135- 148.
Crismore, A., & Fransworth, R. (1990). Metadiscourse in popular and professional science discourse. In W. Nash (ed.) the writing scholar: studies in academic discourse. Newbury Park, CA: Sage, 118- 136.
Crismore, A., Markkanen, R., & Steffensen, M. S. (1993). Metadiscourse in persuasive writing: A study of texts written by American and Finnish University students. Written Communication, 10(1), 39- 71.
D’Angelo, L. (2008). Gender Identity and Authority in Academic Book Reviews: An Analysis of Metadiscourse across Disciplines. Linguistica e Filologia, 27, 205- 221.
Dahl, T. (2004). Textual metadiscourse in research articles: A marker of national culture or of academic discipline?. Journal of Pragmatics, 36, 1807–1825.
Gezgin, B. & Bas, M. (2020). Metadiscourse in academic writing: A comparison of research articles and book reviews. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 6(1), 45- 62.
Hewings, M. (2006). Introduction. In: Hewings, M. (Ed.), Academic Writing in Context: Implications and Applications (pp. 79–92). London: Continuum.
Hyland, K. (2000). Disciplinary Discourses: Social Interactions in Academic Writing. London: Longman.
Hyland, K. (2005). Metadiscourse: Exploring writing in interaction. London: Continuum.
Shekouhi, H., & Talati Bagh Siahi, A. (2009). metadiscourse functions in English and Persian Sociology Articles: A Study in Contrastive Rhetoric. pozań studies in contemporary linguistics, 45 (4), 549- 568.
ShokrPour, N., Soltani, R. (2021). Metadiscourse Markers in Iranian Medical Articles: A
Comparative Study . Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 31 (196), 92- 100. [In Persian].
Taremi, T., Taki, G. & Yousefian, P. (2019). The Corpus- based Investigation of Interactive Metadiscourse in the Persian Research Articles: Hylandʼs Model (2005). Journal of Language Research, 10 (2), 129- 151. [In Persian].
Thomas, S., & Hawes, T. (1994). Reporting verbs in medical journal articles. English for Specific Purposes, 13, 129- 48.
Vande Kopple, W. J. (1985). Some explanatory discourse on metadiscourse. College Composition and Communication, 36, 82–93.
Zarei, GH. R., & Mansoori, S. (2007). Metadiscourse in Academic Prose. A Contrastive Analysis of English and Persian Research Articles. The Asian ESP journal, 3(2), 24- 40.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 22 تیر 1404