نوشتار زنانه و تفاوت آن با زبان نویسندگان مرد از مباحث مورد توجه پژوهشگران بوده است. "سبکشناسی فمنیستی" کتابی است که "سارا میلز" در آن از گذر مسائل زبانشناختی، الگوی خاصی برای واکاوی و بررسی زبان زنانه ارائه کرده است. هدف این پژوهش ضمن روشن ساختن سه سطح الگوی زبانی میلز، یافتن مصادیق این الگو و چگونگی نمود سطوح آن در رمان"پاییز فصل آخر سال است" از "نسیم مرعشی" است. پژوهش حاضر با روش توصیفی_تحلیلی به واکاوی اثر موردنظر برای یافتن مشخصههای زنانهنویسی پرداخته و یافتهها نشان میدهد که زبان نویسنده متأثر از جنسیت وی، الگوی میلز را در موارد زیر آینگی می کند: 1-سطح واژگان: واژههای ویژه زنان، واژگان جنس و رنگ، نفرین و دشواژه، تکیهکلام عاطفی، جزئینگری با صفات و تتابع اضافات، تردیدنماها و مشدّدها. 2-سطح نحوی: استفاده از جملات کوتاه، ساده، توصیفی، جزئینگر، عاطفی و تعجبی، نشانه فرازبانی سه نقطه، پرسشهایی به شکل حدیث نفس و تخیّل و توهّم زنانه. 3-سطح گفتمان: برخی عناصر داستانی، مشکلات زنان، روابط عاطفی و عشق، باورها و خرافات، لحن حمایتطلبانه، نوستالژی، خودسانسوری و مردستیزی.
1-باطنی، م. (1354). مسائل زبانشناسی نوین، تهران: آگاه.
2-براهنی، ر. (1393). تاریخ مذکر، تهران: نگاه.
3-برتنس، ه. (1400). مبانی نظریه ادبی، ترجمه م. ابوالقاسمی، تهران: ماهی.
4-زرشناس، ش. (1378). جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر، تهران: کانون اندیشه جوان.
5-سلدن، ر. و ویدوسون، پ. (1400). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه ع. مخبر، تهران: بان.
6-شاملو، ا. (1372). هوای تازه، تهران: نگاه.
7-شمیسا، س. (1400). مکتبهای ادبی، تهران: قطره.
8-فاولر، ر. (1390). زبانشناسی و رمان، ترجمه م. غفاری، تهران: نی.
9-فتوحی رودمعجنی، م. (1398الف). سبکشناسی(نظریهها، رویکردها و روشها)، تهران: سخن.
10-فتوحی رودمعجنی، م. (1398ب). نظریه و نقد ادبی(درسنامهای میانرشتهای)، تهران: سمت.
11-گرین، گ. و جیل ل. (1383). درسنامه نظریه و نقد ادبی، ترجمه ل. بهرانی محمدی و دیگران، ویراستاری ح. پاینده، تهران: روزگار.
12-مرعشی، ن. (1397). پاییز فصل آخر سال است، تهران: چشمه.
13-مستور، م. (1394). مبانی داستان کوتاه، تهران: مرکز.
14-میرصادقی، ج. (1376). عناصر داستان، تهران: سخن.
15-میلز، س. (1401). گفتمان، ترجمه ن. حسنلی، تهران: نشانه.
16-نجفزاده بارفروش، م. (1368). واژهنامه مازندرانی، تهران: بنیاد نیشابور.
17-وردانک، پ. (1397). مبانی سبکشناسی، ترجمه محمد غفاری، تهران: نی.
18-Mills. S. (2005). Feminist Stylistics. second ed. published in the Taylor& Francis e-library.
مقاله و پایاننامه
19-ارباب، س. (1391). «بررسی و طبقهبندی دشواژههای رایج زبان فارسی در تداول عامه»، پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، 4، 107-124.
20-اکبرپور بهمنیری، ف. (1401). «شخصیت و شخصیتپردازی در رمان پاییز فصل آخر سال است از نسیم مرعشی»، کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
21-جعفری، م. و دیگران. (1400). «سیر انگارههای زنانه زبان در دو کتاب یکشنبه آخر و دختر شینا با نگاهی به رویکرد زبانی سارا میلز»، متنپژوهی ادبی، 25، 59-85.
22-جوان، م. و طلوعیآذر، ع. (1401). «اومانیسم در رمان پاییز فصل آخر سال است نسیم مرعشی»، پژوهشهای اخلاقی، 2، 173-200.
23-حسینی، م. (1384). «روایت زنانه در داستان نویسی زنانه»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، 93، 94-101.
24-دلبری ، ح و دیگران. (1396). «بررسی متغیر جنسیت با تکیه بر زبان زنانه در رمان کنیزو اثر منیرو روانیپور»، پژوهشهای ادبی، 58، 48-31.
25-روشنفکر، ک و دیگران. (1392). «بررسی گونه کاربردی زبانزنانه در مرثیه معاصر(با تاکید بر مرثیههای سعاد صباح)»، جستارهای زبانی، 16، 136-111.
26-زارععیوق، ن. (1395). «سبک زنانه در داستانهای کوتاه فارسی بر اساس چارچوب سارا میلز(بررسی داستانهای کوتاه غزاله علیزاده و مصطفی مستور»، کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
27-زارعکهن، م. و دانشگر آ. (1401). «ردپای رویکرد زبانی سارا میلز در رمان تصرف عدوانی اثر اندرشون و رمان ماه کامل میشود اثر وفی»، فصلنامه علمی- تخصصی زبان فارسی، 10، 39-62.
28-کهنموییپور، ژ. و عبداللهی، ا. (1401). «همگفتگرایی در دو رمان معاصر ایرانی و فرانسوی: پاییز فصل آخر سال است از نسیم مرعشی و سه زن توانمند از ماری ایندیای»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، 27، 81-111.
29-گذشتی، م. و دیگران. (1399). «مشخصههای زنانهنویسی در ادبیات داستانی با نگاهی به رمان "سگ و زمستان بلند" شهرنوش پارسیپور بر اساس سبکشناسی فمنیسیتی سارا میلز»، دو فصلنامه تاریخ ادبیات، 13، 47-71.
30-گذشتی، م. و دیگران. (1401). «مؤلفههای زنانهنویسی در رمان "اهل غرق" منیرو روانیپور با تکیه بر سبکشناسی فمنیستی سارا میلز»، سبکشناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب)، 16، 45-83.
31-محمودی بختیاری، ب. و دهقان، م. (1392). «رابطه زنان و جنسیت در رمان معاصر فارسی»، زن در فرهنگ و هنر، 5، 543-556.
32-نصیری، ف. (1400). «تحلیل گفتمان انتقادی رمان پاییز فصل آخر سال است بر اساس رویکرد فرکلاف»، کارشناسی ارشد، علامه طباطبایی، تهران.
33-نیکمنش، م. و برجیخانی، م. (1392). «تجلی نوشتار زنانه در کتاب دا»، دوفصلنامه علمی پژوهشی زبانپژوهی، 4، 251-230.
34-یونسی، خ. و دیگران. (1396). «نشانههای سبک زنانه در ادبیات داستانی معاصر»، ادبیات پارسی معاصر(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، 3، 93-124.
رضایی,رضا و رامشی جان,یعقوب . (1404). تحلیل انگارههای زنانه زبان در اثر "پاییز فصل آخر سال است" نسیم مرعشی بر اساس الگوی سارا میلز: پژوهشی انتقادی در تحلیل گفتمان ادبی. جستارهای زبانی, (), 359-. doi: 10.48311/LRR.73801
MLA
رضایی,رضا , و رامشی جان,یعقوب . "تحلیل انگارههای زنانه زبان در اثر "پاییز فصل آخر سال است" نسیم مرعشی بر اساس الگوی سارا میلز: پژوهشی انتقادی در تحلیل گفتمان ادبی", جستارهای زبانی, , , 1404, 359-. doi: 10.48311/LRR.73801
HARVARD
رضایی,رضا,رامشی جان,یعقوب. (1404). 'تحلیل انگارههای زنانه زبان در اثر "پاییز فصل آخر سال است" نسیم مرعشی بر اساس الگوی سارا میلز: پژوهشی انتقادی در تحلیل گفتمان ادبی', جستارهای زبانی, (), pp. 359-. doi: 10.48311/LRR.73801
CHICAGO
رضا رضایی و یعقوب رامشی جان, "تحلیل انگارههای زنانه زبان در اثر "پاییز فصل آخر سال است" نسیم مرعشی بر اساس الگوی سارا میلز: پژوهشی انتقادی در تحلیل گفتمان ادبی," جستارهای زبانی, (1404): 359-, doi: 10.48311/LRR.73801
VANCOUVER
رضایی,رضا,رامشی جان,یعقوب. تحلیل انگارههای زنانه زبان در اثر "پاییز فصل آخر سال است" نسیم مرعشی بر اساس الگوی سارا میلز: پژوهشی انتقادی در تحلیل گفتمان ادبی. جستارهای زبانی, 1404; (): 359-. doi: 10.48311/LRR.73801