تحلیل گفتمان مولانا در غزلیات شمس براساس "فرانقش بینافردی " برمبنای نظریه هلیدی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
مقالۀ حاضر بر آن است تا در چارچوب دستور نقش‌گرای هلیدی به تحلیل گفتمان مولانا در غزلیات شمس براساس «فرانقش بینافردی» بپردازد. در مطالعه و بررسی متون مختلف، آنچه اهمیت دارد درک پیام و هدف اصلی نویسنده از نگارش آن متن است. در متون ادبی همیشه منظور گوینده به‌طور دقیق آن چیزی نیست که در نگاه اول به نظر مخاطب می‌رسد، بلکه نویسنده مفاهیم و لایه‌های معنایی پنهانی را در پس کلمات ظاهری آورده است که هدف اصلی او را در بر دارد. دستیابی به دنیای فکری و جهان‌بینی نویسنده، فضای ذهنی عمیق و متفاوتی برای خواننده ایجاد می‌کند. این پژوهش به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که دستور نظام‌مند نقش‌گرای هلیدی چگونه در تجزیه و تحلیل متون ادبی کارامد است. در فرانقش بینافردی چگونه به ساختی بزرگ‌تر از جمله یعنی متن پرداخته می‌شود و امکان تحلیلِ متن ایجاد می‌گردد. فرضیۀ پژوهش این است که فرانقش بینافردی میزان تعامل گوینده با مخاطب را نشان می‌دهد و فضای بازتری برای تحلیل گفتمان ایجاد می‌کند. بی‌تردید نتایج حاصل از چنین تحقیقی، ویژگی‌های غزلیات شمس و زوایای پنهانی را از گسترۀ اندیشگانی و مهارت‌های بلاغی و زبانی مولانا بر اهل پژوهش آشکار خواهد کرد. جامعۀ آماری، غزلیات شمس و روش به کار رفته تحلیلی ـ توصیفی است. این تحقیق نشان داده است نظریۀ نظام‌مند نقش‌گرای هلیدی در بررسی کیفی و کمّی متن، در تجزیه و تحلیل گفتمان کارامد است. براساس فرانقش بینافردی، میزان تعامل گوینده با مخاطب و ویژگی‌های غزلیات شمس مشخص و امکان تحلیل گفتمان ایجاد شده است.

موضوعات


- روبینز، آر، اچ). 137. ( تاریخ مختصر زبان شناسی. ترجمه ع، م. حق شناس) 1395. (تهران: مرکز.
- آقاگل زاده، ف. (1386). تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات، 1 (1)، 17-27
- هلیدی، م. حسن، ر). 1993. (زبان، بافت و متن. ترجمه م. نوبخت) 1393. (تهران: سیاهرود.
- رضوی، م. ر. (1391). گفتگو با مایکل هلیدی، بنیان گذار دستور نقش گرای نظام مند، 8 (15)، 157-175
- اعلایی، م. آقاگل زاده، ف. دبیرمقدم، م. گلفام، ا. (1389). بررسی تبادل معنا در کتاب‌های درسی علوم انسانی در چارچوب دستور نظام‌مند نقش‌گرای هلیدی از منظر فرانقش بینافردی، 4 (17).
- بابایی، پ). 1372. (کلیات شمس تبریزی مولانا جلال‌الدین محمد مشهور به مولوی مطابق نسخه تصحیح شده بدیع‌الزمان فروزانفر). (تهران: نگاه و علم.
- بازوبندی، ح. مراد صحرایی، ر. (1394). تحلیل فرانقش بینافردی در نص و نقش آن در ترجمه قرآن، 2 (3).
- بیاتی، ا). 1392. (کلیات شمس تبریزی بر اساس تصحیح و طبع بدیع‌الزمان فروزانفر). (تهران: دوستان.
- پهلوان نژاد، م، ر. وزیر نژاد، ف. ( 1388 ). بررسی سبکی رمان چراغ ها را من خاموش می‌کنم با رویکرد فرانقش میان-فردی نظریه نقش‌گرایی، 3 (7)، 51- 77.
- شفیعی کدکنی، م. ح). 1375. (گزیده غزلیات شمس) تهران: امیرکبیر.
- عباسی داکانی، پ). 1396. (شمس من و خدای من) تهران: علم.
- حمدی دورباش، ر. (1396). بررسی وجوه و فرایند افعال در سی غزل عطار از منظر زبان شناسی نقش گرای هلیدی.
- رستم پور، ر. پیغامی، م. (1390). تحلیل گفتمان اشعار سمیح‌القاسم بر اساس رویکرد بینافردی، 2 (3)، 151- 172.
- سراج، س.ع. (1392). مطالعه دستور نقش‌گرای هلیدی در ده رمان از ده داستان نویس زن ایرانی، 2 (2)، 60- 77.
- عرب زوزنی، م. ع. پهلوان نژاد، م. ر. سیدی، س. ح. (1395). بررسی ساختار وجهی خطبه جهاد نهج البلاغه بر اساس فرانقش بینافردی نظریه نقش‌گرا، 8 (21).
- ستاری، ج). 1386. (عشق نوازی‌های مولانا). (تهران: مرکز.
- شفیعی کدکنی، م. ر). 1387. (غزلیات شمس تبریز، مولانا جلال‌الدین بلخی، مقدمه، گزینش و تفسیر). (تهران: سخن.
- سروش، ع. ک). 1379. (قمارعاشقانۀ شمس و مولانا). تهران: صداوا.
- فقیری،غ. م. (1386). الگوی ساختاری نقشی برای سبک شناسی گفتمان انتقادی در مطالعات ترجمه، 5 (19).
- کمپانی زارع، م). 1390. (حیات معنوی مولوی). تهران: نگاه معاصر.
- مجیدی، ف. یاوری، ه. قدوسی فیض آباد، ز. (1393). بررسی ویژگی‌های سبکی کشف‌المحجوب با رویکرد نظریه انتقادی در چارچوب دستور نقش‌گرای هلیدی، 8 (2)، 123- 156.
- موحد، م. ع). 1387. (باغ سبز،گفتارهایی دربارۀ شمس و مولانا). تهران: کارنامه.
- نخعی نژاد، م. (1396). تحلیل نقش گرایانۀ گفتمان ترجمۀ آثار هانس کریستین اندرسن براساس نظریه ساخت گرایی هلیدی.
- ایشانی، ط. نظیف، ن. (1393). تحلیل جهان بینی و شخصیت سعدی در غزلیات با رویکرد زبان شناسی نقش گرا، 7 (25)، 85- 108.
- یورگنسن، م. فلیپس، ل). (نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمه ه. جلیلی) 1389. تهران: نی.