Journal archive for Google Scholar Robot!

Language Related Research

جستارهای زبانی



Volume 12, Number 1 (2021-3)


A Corpus-based Investigation of the Near-synonymy of ‘‘ziyâd and farâvân’’ Size Adjectives according to Behavioral Profile Approach
بررسی پیکره‌بنیاد هم‌معنایی تقریبی صفت‌های اندازۀ «زیاد و فراوان» و صورت‌های تصریفی آن‌ها براساس رویکرد نمای رفتاری
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Evaluation of the Output of Iran's High School Education System from the Literary and Linguistic Skills Points of View
ارزشیابی برون‌دادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارت‌های زبانی و ادبی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Comparative Study of Measurement and Incorporation of ZPD Scenarios in Developing EFL Learners' Writing
بررسی تطبیقی سنجش و کاربست دو نوع محدودۀ رشد تقریبی در تقویت مهارت نوشتاری زبان‌آموزان زبان انگلیسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Autonomy in Second LanguageLearning: Persian Language Learners’ Perceptions of Their Responsibilities,Abilities and Motivations
خودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسی‌آموزان از مسئولیت‌ها، توانایی‌ها و انگیزه‌‌‌ها
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Comparison of Adjectives Order in Russian and Persian Languages
مقایسۀ توالی صفات در زبان‌های روسی و فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Statistical Analysis of the Conceptual Metaphors of the Causation in Theology Section of Ibn Sina’ Al-Shifa (Healing)
تحلیل آماری از استعاره های مفهومی علیت در بخش الهیات کتاب شفای ابن سینا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Bilingual Narrative Development in Mazandarani-Farsi Children
بررسی رشد ساختار روایی در کودکان دوزبانۀ مازندرانی- فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Study of the Inverse Flow of Grammatical Metaphor in the Process of Popularization of Scientific Articles in the Mass Media
بررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانی‌سازی مقالات علمی در رسانه‌های گروهی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Comparison of Discourse Markers in the Narrative Discourse of 7 and 10 –year-old Persian-Speaking Children with Adults
مقایسه گفتمان‌نماها در گفتمان روایی کودکان فارسی‌زبان هفت و ده‌ساله با بزرگ‌سالان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Analysis of Morphological and Syntactic Functions of Foroughʼs Poem in the Representation of “Anxiety”
تحلیل کارکردهای صرفی و نحوی زبان شعر فروغ فرخزاد در زمینۀ بازتاب اضطراب
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Internal Features of 50 Persian Idiomatic Expressions: A Case Study on Female Students of Roshangar High School in Tehran
ویژگی‌های درون‌مقوله‌ای 50 عبارت اصطلاحی زبان فارسی: مطالعۀ موردی بر روی دختران دبیرستان روشنگر تهران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Optimal Cognitive Diagnostic Model (CDM) for the Grammar Section of MA Entrance Examination of State Universities for EFL Candidates
تعیین مدل بهینۀ تشخیصی شناختی (CDM) بخش دستور زبان مجموعۀ زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Narrative Semantics, Modal Logic and Fictional Possible Worlds
معنی‌شناسی روایت، منطق موجهات و جهان‌های ممکن داستانی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

From Need to Necessity: Bajæd in Modern West Iranian Languages
از الزام تا نیاز ذاتی: «باید» در زبان‌های ایرانی غربی نو
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analyzing the Creation of Meaning and Achieving "value" in the Story of the Prophet Solomon and the Queen of Sheba
شکل‌گیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effect of Focused and Unfocused Written Corrective Feedback on the Accuracy of Iranian learners’ Simple Past Tense
تأثیر بازخورد اصلاحی نوشتاری متمرکز و غیرمتمرکز بر صحت زمان گذشتۀ سادۀ زبان‌آموزان ایرانی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Introducing “Emoling” as the Missing Link in Ethnography of Communication: A Complement to Hymes’ SPEAKING Model
معرفی «زباهیجان» به‌عنوان حلقۀ مفقودۀ قوم‌نگاری ارتباط: مکمل الگوی SPEAKING هایمز
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |


Home | All volumes | All issues | All articles