Journal archive for Google Scholar Robot!

Language Related Research

جستارهای زبانی



Volume 11, Number 1 (2020-3)


Hjelmslev in the History of Linguistic Ideas: An interview with Christian Puech and Sémir Badir
یلمزلف در گرو تاریخ در مصاحبه با کریستین پوئش و سمیر بدیر
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Critical Discourse Analysis on English Language Textbooks for Learners with Special Needs: Laclau & Muffe Approach
تحلیل گفتمان انتقادی کتب انگلیسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد لاکلاو و موفه (مطالعۀ موردی: کتب انگلیسی دورۀ اول متوسطه پیش‌حرفه‌ای)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The role of second order schemas in the analysis of [N + ʃenɑsi/negɑri/kɑvi]N and their corresponding adjectives in Persian
نقش طرح‌واره‌های مرتبۀ دوم در تحلیل ساختارهای [اسم + شناسی/ نگاری/ کاوی] و صفت‌های متناظر آن‌ها در زبان فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effect of “Pattern Practice in Translation” on Developing Persian Speaking Arabic Students’ Writing Skill
بررسی اثربخشی تمرین «الگو در ترجمه» بر پیشبرد مهارت نگارش عربیِ دانشجویان فارسی‌‌زبان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating Phonological Processes in Russian and their Comparison with Phonological Processes in Persian
بررسی فرایند‌های واجی در زبان روسی و مقایسۀ آن‌ها با فرایندهای واجی در زبان فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Tale of “The Fish and the Pond” from Kalila and Demna to “The Little Black Fish:” The Epistemological Patterns and the Insertion of the Subjects
حکایت «ماهیان و آبگیر» از کلیله و دمنه تا ماهی سیاه کوچولو: الگوهای معرفتی و جایگیری سوژه‌ها
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Differences and Similarities of the Conceptualization of Sadness in Poetic and non-Poetic language: A Cognitive and Corpus-based Study
تفاوت‌ها و شباهت‌های مفهوم‌سازی غم در زبان خودکار و زبان شعر: رویکردی شناختی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Linguistic Foregrounding in Tarikh-e Beyhaqi based on Geoffrey Leech’s Theory
برجسته‌سازی زبانی در تاریخ بیهقی بر اساس نظریۀ جفری لیچ
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Teaching French Translation at Universities in Iran: Study of the translationof polysemic words
آموزش مترجمی فرانسه در دانشگاه‌های ایران: بررسی مشکلات ترجمۀ واژگان چند‌معنا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Understanding Ironies in Graded Salience Hypothesis
بررسی درک کنایه از دیدگاه فرضیۀ برجستگی تدریجی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Approximantization of Alveolar Plosives in Hawrami (Paveh Variety)
ناسوده‌شدگی انفجاری‌های لثوی در هورامی گونه پاوه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Subtitling for the Deaf and Hard of Hearing in Iran: Textual Procedures in Intralingual Persian Subtitles
زیرنویس ناشنوایان و کم‌شنوایان در ایران: راهکارهای متنی زیرنویس درون‌زبانی فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Production and Translation in Bilingualism through the Lens of Linguistic Neoteny Theory
ترجمه و تولید زبانی در دوزبانگی از منظر نئوتنی زبانی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Analysis of the Semiotic Interaction between Speech and Cartoons: The Conceptual Development and Creative Usage of Linguistic Idioms.
تحلیل تعامل نشانه- معناشناختی میان کلام و کارتون: توسعۀ دامنۀ مفهومی اصطلاحات زبانی و کاربرد خلاق آن‌ها
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |


Home | All volumes | All issues | All articles