Journal archive for Google Scholar Robot!

Language Related Research

جستارهای زبانی



Volume 13, Number 4 (2022-10)


Investigating the Effect of Working Memory Capacity on English Vocabulary and Grammar Learning in Inductive and Deductive Instructional Methods
بررسی تأثیر ظرفیت حافظه فعال بر میزان یادگیری واژگان و دستور زبان انگلیسی در دو شیوه آموزش استقرایی و قیاسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Impact of Typographical Input Enhancement, Gloss, and Advance Organizers on the Reading Comprehension of Iranian EFL Learners
تاثیر تقویت تایپی درونداده، حاشیه نویسی، و پیش سازمان دهنده‌ها بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Study of the Content Validity Supportive Factors of the EPT Multiple-Choice Reading Comprehension Test: Based on Componential Perspective
مطالعه‌ی عوامل حمایت‌کننده‌ی روایی محتوی در آزمون چهار‌گزینه‌ای درک‌مطلب EPT از دیدگاه مولفه‌محور
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Introducing “Construction and Interpretation” As a New Approach to Morphology
معرفی «ساخت و تعبیر» به‌منزلۀ رویکردی تازه به ساخت‌واژه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the Relationship between Personality Type, Learning Styles and Strategies in Chinese learners of the Persian Language
بررسی ارتباط بین نوع شخصیت، سبک‌ها و راهبردهای یادگیری زبان در میان فارسی‌آموزان چینی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Semiotic Analysis of Meaning Transfer in Discourse Regimes of Al-Zahra Sermon
تحلیل نشانه‌معناشناسی فرایند انتقال معنا در نظام‌های گفتمانی خطبۀ الزّهراء
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Linguistic tools of the development, maintenance and fixation processes of the male and female narrators’ personal authority in legitimating the narrations of “Se-Ketab” by Zoya Pirzad and “Solok” by Mahmoud Dolatabadi
ابزارهای زبانی ایجاد، حفظ و تثبیت مرجعیت فردی راویان زن و مرد در مشروعیت‌بخشی به روایت در سه‌کتاب زویا پیرزاد و سلوک محمود دولت‌آبادی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the Phenomenological Aspects of Meaning in “The Pear Tree” by Goli Taraghi: A Semiotic Approach to Literary Discourse Analysis
واکاوی ابعاد پدیداری معنا در داستان کوتاه " درخت گلابی" اثر گلی ترقی : رویکردی نشانه ‌معناشناختی به تحلیل گفتمان ادبی.
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Graffiti in the Linguistic Landscape of Kermanshah
دیوارنوشته‌ها در چشم‌انداز زبانی کرمانشاه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Mechanism of Absence as a Language Game of Imagination in the Screenplay “About Eli” by Asghar Farhadi Based on Wittgenstein's Views
سازوکار غیاب به‌مثابۀ بازی زبانی تخیل در فیلم‌نامۀ «دربارۀ الی» اثر اصغر فرهادی براساس آرای ویتگنشتاین
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Problems of Defining and Distinguishing Motivation and Motive Among Iranian English Learners and Native Speakers, and a Historical-Genealogical Study of the Reasons in Psychology
بررسی مشکلات پیرامون تعریف و تفکیک انگیزه و انگیختار در میان انگلیسی‌زبانان و زبان‌آموزان ایرانی، و ریشه‌یابی ساختاری ـ تاریخی آن در رشتۀ روان‌شناسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating Language Learners’ Satisfaction in Private Language Schools: A Factor Analysis of EduQual Model of Quality Assessment in Educational Contexts
بررسی میزان رضایت زبان‌آموزان از آموزشگاه‌های خصوصی زبان: تحلیل عاملی پرسش‌نامۀ سنجش کیفیت محیط‌های آموزشی اجوکوآل
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Analysis of Allomorphs of the Past Morpheme of Mamasani Lori Dialect
بررسی تک‌واژگونه‌های تک‌واژ گذشته‌ساز در گویش لری ممسنی: رویکرد بهینگی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Coverage Level of Language and Culture Competence in the Curricula of B.A. and M.A. English Translation Programs Offered by Iranian State Universities
میزان پوشش توانش زبان و فرهنگ در برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه‌های دولتی ایران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Explaining and Studying the Linguistic Explorations of the Russian Futurist Poet Velimir Khlebnikov
تبیین و بررسی کاوش‌های زبانی ویلیمیر خلبنیکوف، شاعر فوتوریست روسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Identity, Character, and the Reader: A Cognitive Approach in Reading of Remainder by Tom McCarthy (2005)
هویت، شخصیت و مخاطب: رویکردی شناختی در خوانش رمان باقی‌مانده به‌قلم تام مک‌کارتی (2005)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

An Investigation On the Socio-Semantic components and the amount of mystification of Bank’s Facility Contracts Regarding the Forensic Linguistics Approach and The Cognitive Dimension of Discourse
واکاوی مؤلفه‌های گفتمان‌مدار و میزان رازگونگی متن قراردادهای تسهیلات بانکی از منظر تحلیل گفتمان حقوقی و بُعد شناختی گفتمان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Studying the Relationship between Text and Picture of Arabic textbooks in the in Junior High School (Based on the Theory of Maria Nikolajeva and Carole Scott)
بررسی رابطۀ متن و تصویر در کتاب‌های عربی دورۀ اول متوسطه (بر‌اساس نظریۀ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A Contributory Study into the (Non)Effect of Augmented Reality Game-Mediated Learning on Students’ Comprehension and Performance in English for Nursing Purposes
مطالعۀ مشارکتی در بررسی کاربردپذیری شیوۀ یادگیری معکوس مبتنی‌بر واقعیت افزوده در ارتقای مهارت‌های درک انگلیسی با اهداف پرستاری
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Analysis of the Ideology of Western Domestication and Foreignization of Government in Modern Iranian Fiction Based on Critical Discourse Analysis: (Case Study: Ibrahim Beg's Travel Diary)
واکاویِ ایدئولوژیِ خودی‌سازیِ غرب و بیگانه‌سازیِ حکومت در داستان‌نویسی مدرن ایران برمبنای رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی (مطالعۀ موردی: سیاحت‌نامۀ ابراهیم‌بیگ)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analysis of Linguistic Structures in Creating Jokes in Russian and Persian
واکاوی ساختارهای زبانی در آفرینش لطیفه در زبان روسی و فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Examining the Use and Value of Formative Assessment Strategies Among Persian Language Teachers of Non-Persian Speakers in Multicultural Classes
بررسی کاربرد و ارزش راهبردهای ارزش‌یابی تکوینی از منظر مدرسان زبان فارسی به ‌‌غیرفارسی‌زبانان در کلاس‌های چند‌فرهنگی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the Status of Pragmatic Competence in the Field of French Language Teaching in Iran
جایگاه مهارت منظور‌شناختی در حوزۀ آموزش زبان فرانسه در ایران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Developing a Multiple-choice Discourse Completion Test for Iranian EFL Learners: The Case of the Four Speech Acts of Apology, Request, Refusal and Thanks
ارائۀ یک آزمون چندگزینه‌ای تکمیل گفتمان برای زبان‌آموزان ایرانی: بررسی چهار کنش گفتاری عذرخواهی، درخواست، امتناع و تشکر
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |


Home | All volumes | All issues | All articles