Journal archive for Google Scholar Robot!

Language Related Research

جستارهای زبانی



Volume 12, Number 2 (2021-5)


The influence of Child Gender, Parent’s Job and Education, Number of Sibling and Parenting Styles on the Development of Semantics, Syntax and Word articulation Among Preschool Children
اثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تک‌فرزندی و سبک‌های فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیش‌دبستانی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the Representation of Ideological Foregrounding and Journalistic Translators’ Agency: Iran-U.S. Relations in Focus
بررسی نمود برجسته‌سازی ایدئولوژی‌محور و عاملیت مترجمان مطبوعاتی: با محوریت روابط ایران و امریکا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Exploring the Effect of Interference on the Phonetic Errors Committed by the Persian-speaking Learners of Russian
نقش تداخل در پیدایش خطاهای آوایی دانشجویان فارسی‌زبان روسی‌آموز
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Ecological Investigation of Iranian Students’ Locus of Control Based on Complex Dynamic Systems Theory
بررسی اکولوژیک منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی از منظر نظریۀ سیستم‌های پیچیده و پویا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Psychological Reality of Evidentiality Hierarchy in Persian during Sentence Listening Comprehension
بررسی واقعیت روان‌شناختی سلسله‌مراتب گواه‌نمایی در فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Coordination Ellipsis and Gapping: A Cognitive Construction Approach
حذف هم‌پایگی و خلأ نحوی در زبان فارسی از‌منظر دستور ساختاری شناختی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Embodiment of Conceptual Metaphors and Comprehension of Abstract Concepts in 5 to 7 Year Old Persian Speaking Children
بدن‌مندی استعاره‌های مفهومی و درک مفاهیم انتزاعی در کودکان 5 تا 7 سالۀ فارسی‌زبان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Comparison of Shahnameh & Garshasbnameh’s Tahmidiyehs Based on Halliday’s Systemic Functional Grammar (Ideational metafunction)
مقایسۀ تحمیدیۀ شاهنامه و گرشاسب‌نامه برمبنای فرانقش اندیشگانیِ دستور نظام‌مند ـ نقش‌گرای هلیدی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Explaining the Theoretical Approach of Stylistic Features of Malek osh-Sho'arā Bahar
تبیین رویکرد نظری سبک‌شناختی ملک‌الشعرای بهار
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Reconsidering Respect Cultuling in the Light of Etiquette through Corpus
بازنگری زباهنگ احترام ‌ـ ‌محوری در سایۀ ادب اجتماعی با تحلیل پیکرۀ گفتمان شفاهی براساس الگوی هایمز
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Contrastive Study of Evaluating Compliment Response and Thanking Strategies Used in ILI pre-intermediate vs. Touchstone 3 Textbooks
بررسی مقابله‌ای ارزیابی واکنش به تحسین‌ و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتاب‌های سطح پیش‌متوسط کانون زبان ایران و تاچ‌استون 3
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

An Anthropolinguistic Approach to the Comparative Analysis of Idioms Containing Objects in Spanish and Persian
بررسی مقابله‌ای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبان‌های اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبان‌شناسیِ ‌انسان‌‌شناختی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Criteria of Simplification of Old Literary Texts: A Case Study of Kelile and Demne
اصول ساده‌سازی متن‌هایِ کهنِ ادبی: مطالعۀ موردی کلیله و دمنه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Online Atlas of the Languages of Iran: Design, Methodology and Initial Results
اطلس برخط زبان‌های ایران: طراحی، روش‌شناسی و نتایج اولیه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A Comparative Survey of Women's Writing Style Studies and the Impact of Gender on Translation and Compilation in Iran
بررسی تطبیقی مطالعات سبک نوشتار زنانه و تأثیر جنسیت بر ترجمه و تألیف در ایران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Function of Four Elements in the Qur'anic Story of Moses (As) and Pharaoh: A Semiotic Approach
خوانش معناشناسانۀ کارکرد عناصر چهارگانۀ داستان قرآنی موسی(ع) و فرعون
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

“Tamiz” in Persian Grammar; Its Form, Nature and Terminology
در ‌باب تمیز در دستور زبان فارسی؛ صورت، ماهیت و اصطلاح‌شناسی آن
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Analyzing Azerbaijani /Persian Bilinguals’ Errors in Persian Verb Production based on 4-M Model
تحلیل خطاهای دانش‌آموزان دوزبانۀ ترکی ‌‌آذربایجانی - فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگارۀ چهار تک‌واژ
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating Spatial Typology in Malakout by Bahram Sadeghi: A semiotic Approach.
نوع‌شناسی مکان در رمان ملکوت از بهرام صادقی با رویکرد نشانه - معناشناسانه
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Teaching concrete and abstract concepts of prepositions "in" to Persian speakers and "dar" to non-Persian speakers: A Study in the Framework of Cognitive Semantics
اتخاذ رویکرد شناختی در آموزش مفاهیم مکانی و انتزاعی حروف ‌اضافۀ «in» به فارسی‌زبانان و «در» به غیرفارسی‌زبانان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Trace of Word’s Identity in Verbalizing of Narrative (Comparison of Two Age Groups of Children and Adults)
رد‌پای هویت واژگانی در شفاهی سازی روایت (مقایسۀ دو ردۀ سنی کودک و بزرگ سال)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |


Home | All volumes | All issues | All articles