Journal archive for Google Scholar Robot!

Language Related Research

جستارهای زبانی



Volume 13, Number 1 (2022-3)


Multi Dominance Structure in the Object-Object Relative Clause in Persian Language
اشراف چندگانه در ساختار بند موصولی مفعولی در زبان فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A Critical Corpus-based Study of Translation Universals: A Comparison of Translational and Original Persian
جهانی‌های ترجمه در بوتۀ نقد پیکره‌ای: مقایسۀ فارسی ترجمه‌ای با فارسی تألیفی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Franz Kafka's The Castle with Emphasis on Walter Benjamin’s Linguistic Levels
بررسی سویه‌های زبان‌شناختیِ مدلول استعلایی در رمان قصر کافکا با تأکید بر سطوح زبانی والتر بنیامین
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Creative Usage of Cognitive Approach in Facilitating English Language Teaching for Persian-speaking children at Intermediate Level
کاربرد خلاق رویکرد شناختی در تسهیل آموزش زبان انگلیسی برای کودکان فارسی‌زبان در سطح متوسط
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Use of Image Schema in Teaching Prepositions, the Case Study of Preposition “Be” in Persian
کاربرد طرح‌واره‌های تصویری در آموزش حروف ‌اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف ‌اضافۀ «به» در زبان فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

“A Kind Person Was in My House” Ferdowsi's Beardless kind man or woman? Gender-based reading of Bijan and Manijeh's Introduction in Al-Shahnameh
«یکی مهربان بودم اندر سرای» مهربانِ بی‌ریش فردوسی مرد یا زن؟ (خوانشی جنسیتی از دیباچۀ بیژن و منیژه در الشاهنامه)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A study of Address Terms in Khoy Variety of Azeri Turkish
بررسی عبارات خطاب در زبان ترکی آذری گونۀ گفتاری خوی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

A Comparative Study of Conceptual Metaphors of Joyness and Fear in Adolescent’s Literature: A Cognitive Approach
بررسی مقابله‌ای استعاره‌های مفهومی شادی و ترس در ادبیات نوجوان در دو زبان فارسی و اسپانیایی: رویکردی شناختی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

On Shifting the Narrative Point of View and Critical Thinking in Written Narratives by Iranian EAP Learners: A Step towards Critical EAP
تغییر دیدگاه و تفکر انتقادی در داستانﻫای مکتوب دانشجویان ایرانی به‌ زبان انگلیسی: گامی به‌‌ سوی آموزش انتقادی زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Relationship between Self-regulation Skill and Additional Language Learning among Iranian Monolinguals and Bilinguals
رابطۀ مهارت خودتنظیمی و فراگیری زبان جدید بین دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانۀ ایرانی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Speech Act of “Compliments” in Russian and Persian Verbal Environment
کنش‌ گفتاری «تعریف و تمجید» در محیط‌های فرهنگی کلامی روسی و فارسی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Word behaviorology in mystical language (A path in analyzing the process of mystical language formation)
رفتارشناسی واژه در زبان عرفانی (مسیری در تحلیل فرآیند شکل‌گیری زبان عرفانی)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Importance of Recognizing Discourse and Nodal Point of the Text in Translation, Based on Colman Barks’ Translation of the Masnavi of Molana
اهمیت تشخیص گفتمان و دال مرکزی متن از سوی مترجم با تکیه بر ترجمۀ کلمن بارکس از مثنوی مولانا
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Voice Onset Time of Persian Plosives in Children with Repaired Cleft lip and Palate Comparing to Normal Peers
زمان آغاز واک در همخوان‌های انسدادی فارسی توسط کودکان دارای شکاف کام و لب ترمیم‌شده و مقایسۀ آن با کودکان دارای مجرای گفتار طبیعی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Phenomenology of Challenges in Creating Arabic Speaking Learning Environment from Students' Perspective
پدیدارشناسی چالش‌های شکل‌گیری محیط یادگیری مکالمۀ عربی از نگاه دانشجویان
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Differences between the Style of the Nahj al-Balagha's Letters in terms of “Vocabulary Richness” and “Literary style” (Letters 23, 30 and 73 as case study)
تفاوت سبک نامه های نهج‌البلاغه از منظر «غنای واژگانی» و «رویکرد انفعالی» (مطالعه موردی نامههای 23، 30 و 73)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Investigating the social agents’ representation methods in Jalal Al-Ahmad’s “Fall Valley” from the perspective of critical discourse analysis using (Van Leeuwen’s) sociological-semantic components
بررسی شیوه‌های بازنمایی کنشگران اجتماعی در داستان «درۀ خزان‌زده» از منظر تحلیل گفتمان انتقادی با بهره‌گیری از مؤلفه‌های جامعه‌شناختی ـ معنایی (رویکرد ون لیوون)
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effect of Grammar on Handwriting Skills and Writing Motivation of Elementary School Students with Writing Disorder in District 18 of Tehran
تأثیر دست‌ورزی بر مهارت دست‌نویسی و انگیزۀ نوشتن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نوشتن در منطقۀ 18 آموزش و پرورش شهر تهران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Assessing English Language Skills in Various Situations: A Case Study of Undergraduate and Postgraduate Students at the University of Mazandaran
بررسی کاربرد مهارت‌های زبان انگلیسی در موقعیت‌های مختلف: مطالعۀ موردی دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مازندران
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Critical Discourse Analysis of Educational Texts in Nature Schools: An Ecolinguistics Perspective
تحلیل گفتمان انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت: با رویکرد زبان‌شناسی زیست محیطی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Discursive Construction of Identity in the Autobiographies of Yezidi women
برساخت گفتمانی هویت در زندگی‌نامه‌های خودنوشت زنان ایزدی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

The Effectiveness of the Educational Supervision Model of French Classes in Iranian Language Schools Using the Situated Action Theory
اثر بخشی الگوی نظارت آموزشی کلاس های فرانسه در آموزشگاه های زبان ایران با بهره گیری از نظریه کنش موقعیت بنیاد
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |

Introducing Language Decoration: A Novel Approach beyond Communicative Competence
معرفی «زینتگری زبانی»: رویکردی نوین فراتر از توانش ارتباطی
| [Abstract-FA] | [Abstract-EN] | [PDF-FA] | [XML] |


Home | All volumes | All issues | All articles