آ
  • آبادی، فاطمه کاربست معناشناسی تاریخی در تحلیل معنای شیطان و ابلیس در قرآن کریم و نقد آرای لغت‌شناسان کلاسیک [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 533-565]
  • آقازمانی، مهسا اثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تک‌فرزندی و سبک‌های فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیش‌دبستانی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 659-691]
  • آنونبی، اریک اطلس برخط زبان‌های ایران: طراحی، روش‌شناسی و نتایج اولیه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 231-291]
ا
  • ابراهیمی، شیما معرفی «زباهیجان» به‌عنوان حلقۀ مفقودۀ قوم‌نگاری ارتباط: مکمل الگوی SPEAKING هایمز [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 1-41]
  • ابوالحسنی چمه، زهرا واژه‌بست‌های زبان گیلکی: مطالعه‌ای رده‌شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 227-263]
  • ابوالحسنی چیمه، زهرا ویژگی‌های درون‌مقوله‌ای 50 عبارت اصطلاحی زبان فارسی: مطالعۀ موردی بر روی دختران دبیرستان روشنگر تهران [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 219-247]
  • ابوالحسنی چیمه، زهرا بررسی مقابله‌ای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبان‌های اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبان‌شناسیِ ‌انسان‌‌شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 321-351]
  • ابوالحسنی چیمه، زهرا مفهوم سازی های فرهنگی «مرگ» در گویش بختیاری زز و ماهرو [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 1-31]
  • احدی، حوریه بررسی تأثیر داستان‌های اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرین‌های کاربردشناختی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 707-740]
  • احمدی، میریلا بررسی دلایل ایجاد خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد افعال پیشوندی روسی: در سطح کارشناسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 345-372]
  • اخلاقی باقوجری، الهام رد‌پای هویت واژگانی در شفاهی سازی روایت (مقایسۀ دو ردۀ سنی کودک و بزرگ سال) [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 1-33]
  • ارجمندی، معصومه تأثیر شبکه‌های پیام‌رسان مجازی بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری دانش‌آموزان نوجوان پسر ایرانی دورۀ اول متوسطه [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 231-269]
  • استیری، مجید نقش تداخل در پیدایش خطاهای آوایی دانشجویان فارسی‌زبان روسی‌آموز [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 599-628]
  • اسماعیل نژاد، ایوب واژه‌بست‌های زبان گیلکی: مطالعه‌ای رده‌شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 227-263]
  • اعطار شرقی، نوید بررسی تطبیقی مطالعات سبک نوشتار زنانه و تأثیر جنسیت بر ترجمه و تألیف در ایران [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 185-230]
  • افراشی، آزیتا بررسی مقابله‌ای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبان‌های اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبان‌شناسیِ ‌انسان‌‌شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 321-351]
  • افراشی، آزیتا بررسی تحول استعاره‌های مفهومی شجاعت در زبان فارسی در دو بازۀ زمانی تاریخی و معاصر [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 1-32]
  • افروز، محمود بررسی نمود برجسته‌سازی ایدئولوژی‌محور و عاملیت مترجمان مطبوعاتی: با محوریت روابط ایران و امریکا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 629-657]
  • اکبری، اعظم تأثیر بازخورد اصلاحی نوشتاری متمرکز و غیرمتمرکز بر صحت زمان گذشتۀ سادۀ زبان‌آموزان ایرانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 43-80]
  • الهی شیروان، مجید بررسی اکولوژیک منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی از منظر نظریۀ سیستم‌های پیچیده و پویا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 571-598]
  • الیاسی، محمود اتخاذ رویکرد شناختی در آموزش مفاهیم مکانی و انتزاعی حروف ‌اضافۀ «in» به فارسی‌زبانان و «در» به غیرفارسی‌زبانان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 35-64]
  • امانی بابادی، مریم بررسی تأثیر داستان‌های اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرین‌های کاربردشناختی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 707-740]
  • امیری، محمد عارف بررسی رشد ساختار روایی در کودکان دوزبانۀ مازندرانی- فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 329-363]
  • امیریان، سید محمدرضا نگرشی به «متن‌کاوی» در پژوهش‌های زبانی: رویکرد رایانشی در تحلیل متون [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 499-531]
  • ایزانلو، علی رد‌پای هویت واژگانی در شفاهی سازی روایت (مقایسۀ دو ردۀ سنی کودک و بزرگ سال) [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 1-33]
  • ایمانی، سیما ملاحظات انتخاب صدا و صداپیشه در دوبلۀفارسی فیلم و سریال خارجی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 105-133]
ب
  • بابک معین، مرتضی نشانه - معناشناسی گفتمانی تن‌نگاشته‌های ایران [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 265-304]
  • بادام دری، زهرا اتخاذ رویکرد شناختی در آموزش مفاهیم مکانی و انتزاعی حروف ‌اضافۀ «in» به فارسی‌زبانان و «در» به غیرفارسی‌زبانان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 35-64]
  • باغبانی، رضوان شکل‌گیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 81-107]
  • بامشکی، سمیرا معنی‌شناسی روایت، منطق موجهات و جهان‌های ممکن داستانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 145-185]
  • بختیاری، مریم تحلیل کارکردهای صرفی و نحوی زبان شعر فروغ فرخزاد در زمینۀ بازتاب اضطراب [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 249-274]
  • بهارلو، هادی بررسی دلایل ایجاد خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد افعال پیشوندی روسی: در سطح کارشناسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 345-372]
  • بیرجندی، سعیده گونه‌شناسی گفتارهای قالبی در چرند و پرند دهخدا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 271-298]
پ
  • پایدار نوبخت، فرشته فضایِ گفتمان در نمایش‌نامۀ افول، نوشتۀ اکبر رادی، با تکیه بر تئوری استعاره‌های مفهومی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 661-690]
  • پناهی نژاد، هدی نقش استعاره‌های مفهومی در پدیده‌های اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 299-337]
  • پورمحمد، مهدی بدن‌مندی استعاره‌های مفهومی و درک مفاهیم انتزاعی در کودکان 5 تا 7 سالۀ فارسی‌زبان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 481-508]
  • پورمحمد، مهدی نقش استعاره‌های مفهومی در پدیده‌های اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 299-337]
  • پیش قدم، رضا معرفی «زباهیجان» به‌عنوان حلقۀ مفقودۀ قوم‌نگاری ارتباط: مکمل الگوی SPEAKING هایمز [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 1-41]
  • پیشقدم، رضا بررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 73-104]
ت
  • تروند، سارا اثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تک‌فرزندی و سبک‌های فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیش‌دبستانی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 659-691]
  • تفکری رضایی، شجاع حذف هم‌پایگی و خلأ نحوی در زبان فارسی از‌منظر دستور ساختاری شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 509-539]
  • توکارِف، گریگوری والری‌یویچ تحلیل گفتمان «خودی» و «دیگری» در روزهای اهریمنی ایوان بونین [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 439-465]
  • توکل نیا، مریم تحلیل شبکۀ معنایی حرف «حتی» در قرآن با رویکرد معناشناسی شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 691-720]
ث
  • ثقفی، عشرت بررسی تحول استعاره‌های مفهومی شجاعت در زبان فارسی در دو بازۀ زمانی تاریخی و معاصر [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 1-32]
ج
  • جمشیدی، فاطمه تحلیل ساختار روایی داستان‌های کوتاه جمال‌زاده و اندرسن از دیدگاه نشانه‌معناشناسی گفتمانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 495-529]
  • جهانی تابش، عذرا نقش استعاره‌های مفهومی در پدیده‌های اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 299-337]
  • جوادی‌راد، عطیه اصول ساده‌سازی متن‌هایِ کهنِ ادبی: مطالعۀ موردی کلیله و دمنه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 293-320]
چ
  • چالاک، سارا نوع‌شناسی مکان در رمان ملکوت از بهرام صادقی با رویکرد نشانه - معناشناسانه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 65-93]
  • چاوشیان، شهره تحلیل ساختار روایی داستان‌های کوتاه جمال‌زاده و اندرسن از دیدگاه نشانه‌معناشناسی گفتمانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 495-529]
ح
  • حاجی ملادرویش، نرگس نقش استعاره‌های مفهومی در پدیده‌های اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 299-337]
  • حبیب زاده، سید میثاق تحلیل گفتمان انتقادی سخنرانی‌های رؤسای جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 405-437]
  • حجازی، بهزاد استخراج کلیدواژگان پایان‌نامۀ فارسی با استفاده از ویژگی آماری و دسته‌بند بیز [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 339-367]
  • حسامی، تورج بررسی مقابله‌ای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبان‌های اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبان‌شناسیِ ‌انسان‌‌شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 321-351]
  • حسنی ابهریان، پیمان بدن‌مندی استعاره‌های مفهومی و درک مفاهیم انتزاعی در کودکان 5 تا 7 سالۀ فارسی‌زبان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 481-508]
  • حسومی، ولی الله تحلیل شبکۀ معنایی حرف «حتی» در قرآن با رویکرد معناشناسی شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 691-720]
  • حسینی معصوم، سید محمد بررسی کارایی آزمون‌های شناسایی سازه در نحو زبان‌ فارسی؛ رویکردی کمینه‌گرا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 93-127]
  • حق بین، فریده بررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانی‌سازی مقالات علمی در رسانه‌های گروهی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 303-327]
  • حیاتی، زهرا واکاوی تغییر گفتمان در شعر دهۀ 1380 با تحلیل تقابل‌های زبان‌شناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 599-628]
  • حیدرپور نجف آبادی، ندا در ‌باب تمیز در دستور زبان فارسی؛ صورت، ماهیت و اصطلاح‌شناسی آن [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 121-152]
  • حیدری، عبدالحسین تحلیل خطاهای دانش‌آموزان دوزبانۀ ترکی ‌‌آذربایجانی - فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگارۀ چهار تک‌واژ [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 95-119]
خ
  • خاتمی، احمد تبیین رویکرد نظری سبک‌شناختی ملک‌الشعرای بهار [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 421-447]
  • خادم زاده، وحید تحلیل آماری از استعاره های مفهومی علیت در بخش الهیات کتاب شفای ابن سینا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 365-397]
  • خادمی، غلامرضا مفهوم سازی های فرهنگی «مرگ» در گویش بختیاری زز و ماهرو [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 1-31]
  • خالقی زاده، شراره نقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزۀ یادگیری زبان فارسی به‌منزلۀ زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 369-398]
  • خانی پور، حمید اثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تک‌فرزندی و سبک‌های فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیش‌دبستانی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 659-691]
  • خدادادی، فضل الله بررسی و تحلیل تعامل تنشی ـ شوشی در گفتمان نفثه‌المصدور [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 467-494]
  • خسروی سوادجانی، نرگس راهکارهای جبران افت معنی در ترجمه شعر معاصر عربی به فارسی (بررسی موردی ترجمه شفیعی کدکنی) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 373-404]
  • خوش‌سلیقه، مسعود ملاحظات انتخاب صدا و صداپیشه در دوبلۀفارسی فیلم و سریال خارجی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 105-133]
د
  • دانشگر، مریم ارزشیابی برون‌دادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارت‌های زبانی و ادبی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 491-521]
  • داورپناه، زهرا بومی‌سازی: رویکرد مناسب با آموزش زبان فرانسه در آموزش و پرورش ایران [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 399-439]
  • دبیرمقدم، محمد مقایسه گفتمان‌نماها در گفتمان روایی کودکان فارسی‌زبان هفت و ده‌ساله با بزرگ‌سالان [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 275-302]
  • درخشان، علی معرفی «زباهیجان» به‌عنوان حلقۀ مفقودۀ قوم‌نگاری ارتباط: مکمل الگوی SPEAKING هایمز [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 1-41]
  • دهقان، مسعود ساخت اضافه در کردی: رویکردی شناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 187-230]
  • دوبختی، لیلا واکاوی نقش زبان اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ برای اهداف عمومی، تخصصی و تحصیلی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 565-596]
ر
  • رجایی پیته نوئی، مهران بررسی مقابله‌ای ارزیابی واکنش به تحسین‌ و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتاب‌های سطح پیش‌متوسط کانون زبان ایران و تاچ‌استون 3 [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 353-384]
  • رحمانی، حسین گستاخی نشاندار در نمایشنامۀ پلکان [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 721-753]
  • رحمتیان، روح الله بومی‌سازی: رویکرد مناسب با آموزش زبان فرانسه در آموزش و پرورش ایران [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 399-439]
  • رستم بیک تفرشی، آتوسا بررسی رشد ساختار روایی در کودکان دوزبانۀ مازندرانی- فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 329-363]
  • رستم پورملکی، رقیه راهکارهای جبران افت معنی در ترجمه شعر معاصر عربی به فارسی (بررسی موردی ترجمه شفیعی کدکنی) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 373-404]
  • رسول نیا، امیر حسین گونه‌شناسی گفتارهای قالبی در چرند و پرند دهخدا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 271-298]
  • رضایی، رضا واکاوی مؤلفه‌های بُعد عاطفی گفتمان در داستان کوتاه «میعاد» اثر گلی ترقی: رویکردی نشانه ـ معناشناختی به تحلیل گفتمان ادبی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 629-660]
  • رفاهی، سمانه مقایسۀ تحمیدیۀ شاهنامه و گرشاسب‌نامه برمبنای فرانقش اندیشگانیِ دستور نظام‌مند ـ نقش‌گرای هلیدی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 449-480]
  • روشن، بلقیس ویژگی‌های درون‌مقوله‌ای 50 عبارت اصطلاحی زبان فارسی: مطالعۀ موردی بر روی دختران دبیرستان روشنگر تهران [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 219-247]
  • روشن، بلقیس بررسی تأثیر عمق نویسه‌ای کتاب‌های فارسی بر مهارت روان‌خوانی دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 33-60]
ز
  • زارعیان، غلامرضا نگرشی به «متن‌کاوی» در پژوهش‌های زبانی: رویکرد رایانشی در تحلیل متون [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 499-531]
  • زندی، بهمن بررسی تأثیر داستان‌های اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرین‌های کاربردشناختی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 707-740]
س
  • ساسانی، فرناز نمونه‌پژوهی ترجمۀ مفاهیم حقوقی ایران با تکیه بر زبان‌شناسی حقوقی ژنو [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 531-564]
  • ساسانی، فرهاد اصول ساده‌سازی متن‌هایِ کهنِ ادبی: مطالعۀ موردی کلیله و دمنه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 293-320]
  • سالاس رفیعی، بئاتریس رفیعی بررسی مقابله‌ای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبان‌های اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبان‌شناسیِ ‌انسان‌‌شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 321-351]
  • سالمیان، غلامرضا کارکرد استعاره‌های شناختی مفهوم «دل» در دیدگاه سنایی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 135-163]
  • سبکبار، حامد خودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسی‌آموزان از مسئولیت‌ها، توانایی‌ها و انگیزه‌‌‌ها [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 427-456]
  • سراج، فرشته بررسی تأثیر عمق نویسه‌ای کتاب‌های فارسی بر مهارت روان‌خوانی دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 33-60]
  • سعادتی، علی مقایسۀ توالی صفات در زبان‌های روسی و فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 399-425]
  • سعیداختر، افسانه تأثیر بازخورد اصلاحی نوشتاری متمرکز و غیرمتمرکز بر صحت زمان گذشتۀ سادۀ زبان‌آموزان ایرانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 43-80]
  • سلطانی، وحیده بدن‌مندی استعاره‌های مفهومی و درک مفاهیم انتزاعی در کودکان 5 تا 7 سالۀ فارسی‌زبان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 481-508]
  • سیاوشی، صابره شکل‌گیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 81-107]
  • سیدجلالی، بدری السادات تصویرگری در فرهنگ‌نویسی: به سوی رده‌شناسی دستوری - معنایی تصاویر در فرهنگ‌های یک‌زبانه فارسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 199-225]
ش
  • شجری، رضا گونه‌شناسی گفتارهای قالبی در چرند و پرند دهخدا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 271-298]
  • شریعت زاده، مولود بررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانی‌سازی مقالات علمی در رسانه‌های گروهی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 303-327]
  • شریفی، شهلا رد‌پای هویت واژگانی در شفاهی سازی روایت (مقایسۀ دو ردۀ سنی کودک و بزرگ سال) [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 1-33]
  • شعبانی، منصور تحلیل گفتمان انتقادی سخنرانی‌های رؤسای جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 405-437]
  • شعیری، حمید رضا معرفی «زباهیجان» به‌عنوان حلقۀ مفقودۀ قوم‌نگاری ارتباط: مکمل الگوی SPEAKING هایمز [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 1-41]
ص
  • صبوری، نرجس بانو واژه‌بست‌های زبان گیلکی: مطالعه‌ای رده‌شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 227-263]
  • صفا، پریوش بومی‌سازی: رویکرد مناسب با آموزش زبان فرانسه در آموزش و پرورش ایران [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 399-439]
  • صفوی‌منش، فرزانه نقش استعاره‌های مفهومی در پدیده‌های اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 299-337]
ط
  • طالب زاده، حسین تعیین مدل بهینۀ تشخیصی شناختی (CDM) بخش دستور زبان مجموعۀ زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 187-218]
  • طاهری اردلی، مرتضی اطلس برخط زبان‌های ایران: طراحی، روش‌شناسی و نتایج اولیه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 231-291]
  • طاهری قلعه نو، الهه مقایسه گفتمان‌نماها در گفتمان روایی کودکان فارسی‌زبان هفت و ده‌ساله با بزرگ‌سالان [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 275-302]
  • طباطبایی فارانی، سحر بررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 73-104]
ع
  • عادل، سید محمد رضا نگرشی به «متن‌کاوی» در پژوهش‌های زبانی: رویکرد رایانشی در تحلیل متون [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 499-531]
  • عاصی، مصطفی بررسی تحول استعاره‌های مفهومی شجاعت در زبان فارسی در دو بازۀ زمانی تاریخی و معاصر [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 1-32]
  • عالیزاده، میترا بررسی مقابله‌ای ارزیابی واکنش به تحسین‌ و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتاب‌های سطح پیش‌متوسط کانون زبان ایران و تاچ‌استون 3 [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 353-384]
  • عامری، حیات بررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانی‌سازی مقالات علمی در رسانه‌های گروهی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 303-327]
  • عامری برکی، محمدرضا تحلیل شبکۀ معنایی حرف «حتی» در قرآن با رویکرد معناشناسی شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 691-720]
  • عباسی، آزیتا تصویرگری در فرهنگ‌نویسی: به سوی رده‌شناسی دستوری - معنایی تصاویر در فرهنگ‌های یک‌زبانه فارسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 199-225]
  • عباسی، زهرا بررسی رابطه تفاوت‌های فردی در فارسی‌آموزان سطوح مختلف در کلاس‌های آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 755-811]
  • عباسیان، غلامرضا بررسی تطبیقی سنجش و کاربست دو نوع محدودۀ رشد تقریبی در تقویت مهارت نوشتاری زبان‌آموزان زبان انگلیسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 457-489]
  • عبدی، رضا تأثیر بازخورد اصلاحی نوشتاری متمرکز و غیرمتمرکز بر صحت زمان گذشتۀ سادۀ زبان‌آموزان ایرانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 43-80]
  • عرب مفرد، علی بررسی مقابله‌ای ارزیابی واکنش به تحسین‌ و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتاب‌های سطح پیش‌متوسط کانون زبان ایران و تاچ‌استون 3 [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 353-384]
  • عقیلی، سیداحمد تحلیل شبکۀ معنایی حرف «حتی» در قرآن با رویکرد معناشناسی شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 691-720]
  • علوی مقدم، سید بهنام بومی‌سازی: رویکرد مناسب با آموزش زبان فرانسه در آموزش و پرورش ایران [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 399-439]
  • علیاری شوره دلی، محبوبه مقایسۀ توالی صفات در زبان‌های روسی و فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 399-425]
  • علی زاده کاشانی، ندا نویسندگان چندزبانه و زبان سوم: از ادبیات مهاجرت تا ادبیات نومد [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 129-153]
غ
  • غفوری صالح، گلناز بررسی تطبیقی فنّ بیان سیاسی در سخنرانی رؤسای جمهور ایران و آمریکا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 597-626]
  • غلامرضایی، محمد تبیین رویکرد نظری سبک‌شناختی ملک‌الشعرای بهار [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 421-447]
  • غیاثیان، مریم سادات بررسی تأثیر داستان‌های اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرین‌های کاربردشناختی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 707-740]
ف
  • فاخر عجب شیر، زهرا بررسی تأثیر حاشیه‌نویسی به زبان اول و دوم و محل قرارگیری حاشیه‌نویسی در متن بر فراگیری تصادفی واژگان زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 155-186]
  • فتاحی زاده، فتحیه کاربست معناشناسی تاریخی در تحلیل معنای شیطان و ابلیس در قرآن کریم و نقد آرای لغت‌شناسان کلاسیک [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 533-565]
  • فتحی، جلیل اثربخشی تدریس مهارت نوشتار براساس روش وارونه بر عملکرد مهارت نوشتاری و خودتنظیمی زبان‌آموزان ایرانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 627-659]
  • فرزاد، عبدالحسین بررسی تحول استعاره‌های مفهومی شجاعت در زبان فارسی در دو بازۀ زمانی تاریخی و معاصر [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 1-32]
  • فولادی، علی رضا گونه‌شناسی گفتارهای قالبی در چرند و پرند دهخدا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 271-298]
ق
  • قاسم زاده، سید علی بررسی و تحلیل تعامل تنشی ـ شوشی در گفتمان نفثه‌المصدور [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 467-494]
  • قربانی، محمدرضا بررسی اکولوژیک منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی از منظر نظریۀ سیستم‌های پیچیده و پویا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 571-598]
  • قلعه بندی، سیده صفورا بررسی دلایل ایجاد خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد افعال پیشوندی روسی: در سطح کارشناسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 345-372]
  • قیطوری، عامر حذف هم‌پایگی و خلأ نحوی در زبان فارسی از‌منظر دستور ساختاری شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 509-539]
ک
  • کاظمی، فروغ بررسی تطبیقی فنّ بیان سیاسی در سخنرانی رؤسای جمهور ایران و آمریکا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 597-626]
  • کریمی، مریم کارکرد استعاره‌های شناختی مفهوم «دل» در دیدگاه سنایی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 135-163]
  • کریمی دوستان، غلامحسین ویژگی‌های درون‌مقوله‌ای 50 عبارت اصطلاحی زبان فارسی: مطالعۀ موردی بر روی دختران دبیرستان روشنگر تهران [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 219-247]
  • کریمی دوستان، غلامحسین نمود واژگانی درگویش لکی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 305-344]
  • کریمی فیروزجایی، علی تحلیل ساختار روایی داستان‌های کوتاه جمال‌زاده و اندرسن از دیدگاه نشانه‌معناشناسی گفتمانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 495-529]
  • کریمی مطهر، جان اله تحلیل گفتمان «خودی» و «دیگری» در روزهای اهریمنی ایوان بونین [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 439-465]
  • کلاری، فاطمه بررسی رابطه تفاوت‌های فردی در فارسی‌آموزان سطوح مختلف در کلاس‌های آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 755-811]
  • کلاهچیان، فاطمه کارکرد استعاره‌های شناختی مفهوم «دل» در دیدگاه سنایی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 135-163]
  • کوه کن، سپیده از الزام تا نیاز ذاتی: «باید» در زبان‌های ایرانی غربی نو [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 109-143]
گ
  • گرامی پور، مسعود تعیین مدل بهینۀ تشخیصی شناختی (CDM) بخش دستور زبان مجموعۀ زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 187-218]
  • گلفام، ارسلان از الزام تا نیاز ذاتی: «باید» در زبان‌های ایرانی غربی نو [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 109-143]
  • گندمکار، راحله رفتارهای معنایی «وَ» در فارسی گفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 477-497]
  • گوهری، حبیب نمود واژگانی درگویش لکی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 305-344]
ل
  • لطفی، یاسر نمود واژگانی درگویش لکی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 305-344]
  • لطیفی شیره جینی، مهدی بررسی نمود برجسته‌سازی ایدئولوژی‌محور و عاملیت مترجمان مطبوعاتی: با محوریت روابط ایران و امریکا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 629-657]
م
  • متولیان نائینی، رضوان تحلیلی بین زبانی از ساختار ارتقایی خودایستا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 165-198]
  • محسنی، احمد بررسی تطبیقی سنجش و کاربست دو نوع محدودۀ رشد تقریبی در تقویت مهارت نوشتاری زبان‌آموزان زبان انگلیسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 457-489]
  • محمدزاده، مسعود نشانه - معناشناسی گفتمانی تن‌نگاشته‌های ایران [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 265-304]
  • محمدنژاد عالی زمینی، یوسف تحلیل کارکردهای صرفی و نحوی زبان شعر فروغ فرخزاد در زمینۀ بازتاب اضطراب [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 249-274]
  • محمدی، پیمان اثربخشی تدریس مهارت نوشتار براساس روش وارونه بر عملکرد مهارت نوشتاری و خودتنظیمی زبان‌آموزان ایرانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 627-659]
  • محمدی، محمدرضا مقایسۀ توالی صفات در زبان‌های روسی و فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 399-425]
  • محمدی، محمدرضا بررسی دلایل ایجاد خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد افعال پیشوندی روسی: در سطح کارشناسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 345-372]
  • محمودی بختیاری، بهروز بررسی واقعیت روان‌شناختی سلسله‌مراتب گواه‌نمایی در فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 541-569]
  • محمودی بختیاری، بهروز واژه‌بست‌های زبان گیلکی: مطالعه‌ای رده‌شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 227-263]
  • مرادی، ایوب نوع‌شناسی مکان در رمان ملکوت از بهرام صادقی با رویکرد نشانه - معناشناسانه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 65-93]
  • مسجدی، هادی نگرشی به «متن‌کاوی» در پژوهش‌های زبانی: رویکرد رایانشی در تحلیل متون [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 499-531]
  • مشکین فام، مهرداد دستوری‌شدگی حرف تعریف نکره در فارسی باستان از‌منظر دستور ساخت‌مدار [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 33-71]
  • مصطفوی، پونه مقولۀ شمار در گونه‌های زبانی برخی از شهرستان‌های استان کرمان: بررسی‌ای رده‌شناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 61-92]
  • مقصودی، مجتبی بازنگری زباهنگ احترام ‌ـ ‌محوری در سایۀ ادب اجتماعی با تحلیل پیکرۀ گفتمان شفاهی براساس الگوی هایمز [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 385-419]
  • مقیمی سارانی، صمد بررسی پیکره‌بنیاد هم‌معنایی تقریبی صفت‌های اندازۀ «زیاد و فراوان» و صورت‌های تصریفی آن‌ها براساس رویکرد نمای رفتاری [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 523-550]
  • منصوری، مهرزاد بررسی پیکره‌بنیاد هم‌معنایی تقریبی صفت‌های اندازۀ «زیاد و فراوان» و صورت‌های تصریفی آن‌ها براساس رویکرد نمای رفتاری [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 523-550]
  • مهدی، سمیه تعیین مدل بهینۀ تشخیصی شناختی (CDM) بخش دستور زبان مجموعۀ زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 187-218]
  • مهرابی، معصومه بررسی واقعیت روان‌شناختی سلسله‌مراتب گواه‌نمایی در فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 541-569]
  • موسویان راد، سید احسان بررسی اکولوژیک منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی از منظر نظریۀ سیستم‌های پیچیده و پویا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 571-598]
  • مولائی، لاله به‌سوی ره‌یاری (کوچینگ) نشانه‌شناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
  • مولودی، امیرسعید بررسی پیکره‌بنیاد هم‌معنایی تقریبی صفت‌های اندازۀ «زیاد و فراوان» و صورت‌های تصریفی آن‌ها براساس رویکرد نمای رفتاری [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 523-550]
  • میراحمدی، سید رضا خوانش معناشناسانۀ کارکرد عناصر چهارگانۀ داستان قرآنی موسی(ع) و فرعون [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 153-184]
  • میرحاجی، حمید رضا عقل نحو و نحو عقل جستاری در بیان جایگاه عقل در دستور زبان عربی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 441-475]
  • میرزائی، آزاده سلسله‌مراتب نقش‌های معنایی و روابط دستوری در زبان فارسی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 567-597]
ن
  • ناظریان، سمانه بررسی تطبیقی سنجش و کاربست دو نوع محدودۀ رشد تقریبی در تقویت مهارت نوشتاری زبان‌آموزان زبان انگلیسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 457-489]
  • نباتی، شهرام نقش تداخل در پیدایش خطاهای آوایی دانشجویان فارسی‌زبان روسی‌آموز [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 599-628]
  • نجفیان، آرزو بررسی تأثیر عمق نویسه‌ای کتاب‌های فارسی بر مهارت روان‌خوانی دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 33-60]
  • نصرتی، اردلان نقش تداخل در پیدایش خطاهای آوایی دانشجویان فارسی‌زبان روسی‌آموز [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 599-628]
  • نصیحت، ناهید شکل‌گیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 81-107]
  • نصیری، جلال الدین استخراج کلیدواژگان پایان‌نامۀ فارسی با استفاده از ویژگی آماری و دسته‌بند بیز [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 339-367]
  • نصیری، هدیه نمونه‌پژوهی ترجمۀ مفاهیم حقوقی ایران با تکیه بر زبان‌شناسی حقوقی ژنو [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 531-564]
  • نظافت بخش، سارا اثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تک‌فرزندی و سبک‌های فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیش‌دبستانی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 659-691]
  • نغزگوی کهن، مهرداد دستوری‌شدگی حرف تعریف نکره در فارسی باستان از‌منظر دستور ساخت‌مدار [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 33-71]
  • نقشبندی، زانیار اثربخشی تدریس مهارت نوشتار براساس روش وارونه بر عملکرد مهارت نوشتاری و خودتنظیمی زبان‌آموزان ایرانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 627-659]
  • نکیسا، فائقه خوانش معناشناسانۀ کارکرد عناصر چهارگانۀ داستان قرآنی موسی(ع) و فرعون [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 153-184]
  • نورسیده، علی اکبر خوانش معناشناسانۀ کارکرد عناصر چهارگانۀ داستان قرآنی موسی(ع) و فرعون [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 153-184]
  • نوروز علیائی، فائزه بررسی تطبیقی مطالعات سبک نوشتار زنانه و تأثیر جنسیت بر ترجمه و تألیف در ایران [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 185-230]
  • نوروزی، معصومه تأثیر شبکه‌های پیام‌رسان مجازی بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری دانش‌آموزان نوجوان پسر ایرانی دورۀ اول متوسطه [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 231-269]
  • نیاورانی، حمیرا ویژگی‌های درون‌مقوله‌ای 50 عبارت اصطلاحی زبان فارسی: مطالعۀ موردی بر روی دختران دبیرستان روشنگر تهران [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 219-247]
  • نیلی پور، رضا بدن‌مندی استعاره‌های مفهومی و درک مفاهیم انتزاعی در کودکان 5 تا 7 سالۀ فارسی‌زبان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 481-508]
و
  • وطن خواه، رضوان تبیین رویکرد نظری سبک‌شناختی ملک‌الشعرای بهار [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 421-447]
  • وکیلی فرد، امیررضا خودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسی‌آموزان از مسئولیت‌ها، توانایی‌ها و انگیزه‌‌‌ها [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 427-456]
  • و همکاران، اطلس برخط زبان‌های ایران: طراحی، روش‌شناسی و نتایج اولیه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 231-291]
  • ویسی حصار، رحمان ساخت اضافه در کردی: رویکردی شناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 187-230]
ی
  • یحیی پور، مرضیه تحلیل گفتمان «خودی» و «دیگری» در روزهای اهریمنی ایوان بونین [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 439-465]
  • یعقوبی نژاد، هادی بررسی رابطه تفاوت‌های فردی در فارسی‌آموزان سطوح مختلف در کلاس‌های آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 755-811]
  • یوسفوند، محمد حذف هم‌پایگی و خلأ نحوی در زبان فارسی از‌منظر دستور ساختاری شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 509-539]
  • یوسفیان کناری، محمد جعفر فضایِ گفتمان در نمایش‌نامۀ افول، نوشتۀ اکبر رادی، با تکیه بر تئوری استعاره‌های مفهومی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 661-690]
  • یوسفی راد، فاطمه بررسی تأثیر عمق نویسه‌ای کتاب‌های فارسی بر مهارت روان‌خوانی دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 33-60]