آزمون اَمزاارزشیابی بروندادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارتهای زبانی و ادبی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 491-521]
آزمون شناسایی سازهبررسی کارایی آزمونهای شناسایی سازه در نحو زبان فارسی؛ رویکردی کمینهگرا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 93-127]
آموزشاتخاذ رویکرد شناختی در آموزش مفاهیم مکانی و انتزاعی حروف اضافۀ «in» به فارسیزبانان و «در» به غیرفارسیزبانان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 35-64]
آموزش زبان برمبنای هیجامدبررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 73-104]
آموزش زبان فرانسهبومیسازی: رویکرد مناسب با آموزش زبان فرانسه در آموزش و پرورش ایران [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 399-439]
آموزش فرهنگبومیسازی: رویکرد مناسب با آموزش زبان فرانسه در آموزش و پرورش ایران [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 399-439]
آموزش مبتنیبر تکنولوژیاثربخشی تدریس مهارت نوشتار براساس روش وارونه بر عملکرد مهارت نوشتاری و خودتنظیمی زبانآموزان ایرانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 627-659]
ا
ابژۀ ارزشیشکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 81-107]
ابلیسکاربست معناشناسی تاریخی در تحلیل معنای شیطان و ابلیس در قرآن کریم و نقد آرای لغتشناسان کلاسیک [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 533-565]
ابن سیناتحلیل آماری از استعاره های مفهومی علیت در بخش الهیات کتاب شفای ابن سینا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 365-397]
اجتماععقل نحو و نحو عقل جستاری در بیان جایگاه عقل در دستور زبان عربی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 441-475]
اجزای طبیعت زبانشناسی فرهنگیمفهوم سازی های فرهنگی «مرگ» در گویش بختیاری زز و ماهرو [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 1-31]
احترامبازنگری زباهنگ احترام ـ محوری در سایۀ ادب اجتماعی با تحلیل پیکرۀ گفتمان شفاهی براساس الگوی هایمز [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 385-419]
اختلال طیف اُتیسمبررسی تأثیر داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرینهای کاربردشناختی بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 707-740]
ادب اجتماعیبازنگری زباهنگ احترام ـ محوری در سایۀ ادب اجتماعی با تحلیل پیکرۀ گفتمان شفاهی براساس الگوی هایمز [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 385-419]
اذهان داستانیمعنیشناسی روایت، منطق موجهات و جهانهای ممکن داستانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 145-185]
ارتباط کلامی و غیرکلامیبررسی تأثیر داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرینهای کاربردشناختی بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 707-740]
ارتقای کپیتحلیلی بین زبانی از ساختار ارتقایی خودایستا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 165-198]
ارزش صدقرفتارهای معنایی «وَ» در فارسی گفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 477-497]
ارزشکاهیCultuling Analysis of “Devaluation” in the Iranian Culture [دوره 12، شماره 5، 1400، صفحه 1-25]
ارزشیابیارزشیابی بروندادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارتهای زبانی و ادبی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 491-521]
ارزیابی کتابهابررسی مقابلهای ارزیابی واکنش به تحسین و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتابهای سطح پیشمتوسط کانون زبان ایران و تاچاستون 3 [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 353-384]
استخراج کلیدواژگاناستخراج کلیدواژگان پایاننامۀ فارسی با استفاده از ویژگی آماری و دستهبند بیز [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 339-367]
استعارهتحلیل شبکۀ معنایی حرف «حتی» در قرآن با رویکرد معناشناسی شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 691-720]
استعاره مفهومیتحلیل آماری از استعاره های مفهومی علیت در بخش الهیات کتاب شفای ابن سینا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 365-397]
استعارههای بدنمندبدنمندی استعارههای مفهومی و درک مفاهیم انتزاعی در کودکان 5 تا 7 سالۀ فارسیزبان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 481-508]
استعارههای مفهومیبدنمندی استعارههای مفهومی و درک مفاهیم انتزاعی در کودکان 5 تا 7 سالۀ فارسیزبان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 481-508]
استعارههای مفهومینقش استعارههای مفهومی در پدیدههای اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 299-337]
استعارۀ دستوریبررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانیسازی مقالات علمی در رسانههای گروهی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 303-327]
استعارۀ مفهومیفضایِ گفتمان در نمایشنامۀ افول، نوشتۀ اکبر رادی، با تکیه بر تئوری استعارههای مفهومی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 661-690]
استعارۀ مفهومیبررسی تحول استعارههای مفهومی شجاعت در زبان فارسی در دو بازۀ زمانی تاریخی و معاصر [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 1-32]
استعارۀ مفهومیکارکرد استعارههای شناختی مفهوم «دل» در دیدگاه سنایی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 135-163]
اشیابررسی مقابلهای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبانهای اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبانشناسیِ انسانشناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 321-351]
اصطلاحبررسی مقابلهای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبانهای اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبانشناسیِ انسانشناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 321-351]
اصلاحطلب و اصولگرابررسی نمود برجستهسازی ایدئولوژیمحور و عاملیت مترجمان مطبوعاتی: با محوریت روابط ایران و امریکا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 629-657]
اضطرابتحلیل کارکردهای صرفی و نحوی زبان شعر فروغ فرخزاد در زمینۀ بازتاب اضطراب [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 249-274]
الگوی فرهنگیCultuling Analysis of “Devaluation” in the Iranian Culture [دوره 12، شماره 5، 1400، صفحه 1-25]
الگوی مفهومی تحلیل زباهنگCultuling Analysis of “Devaluation” in the Iranian Culture [دوره 12، شماره 5، 1400، صفحه 1-25]
الگوی نزولیبررسی و تحلیل تعامل تنشی ـ شوشی در گفتمان نفثهالمصدور [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 467-494]
اندرسنتحلیل ساختار روایی داستانهای کوتاه جمالزاده و اندرسن از دیدگاه نشانهمعناشناسی گفتمانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 495-529]
انقلاب اکتبرتحلیل گفتمان «خودی» و «دیگری» در روزهای اهریمنی ایوان بونین [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 439-465]
انگلیسی برای اهداف تخصصیواکاوی نقش زبان اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ برای اهداف عمومی، تخصصی و تحصیلی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 565-596]
انگلیسی برای اهداف عمومیواکاوی نقش زبان اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ برای اهداف عمومی، تخصصی و تحصیلی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 565-596]
انگیزهخودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسیآموزان از مسئولیتها، تواناییها و انگیزهها [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 427-456]
ایدئولوژیتحلیل گفتمان انتقادی سخنرانیهای رؤسای جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 405-437]
ایدئولوژی و تحلیل گفتمان انتقادیبررسی نمود برجستهسازی ایدئولوژیمحور و عاملیت مترجمان مطبوعاتی: با محوریت روابط ایران و امریکا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 629-657]
ایوان بونینتحلیل گفتمان «خودی» و «دیگری» در روزهای اهریمنی ایوان بونین [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 439-465]
ب
بازخورد اصلاحی غیرمتمرکزتأثیر بازخورد اصلاحی نوشتاری متمرکز و غیرمتمرکز بر صحت زمان گذشتۀ سادۀ زبانآموزان ایرانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 43-80]
بررسی اکولوژیکبررسی اکولوژیک منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی از منظر نظریۀ سیستمهای پیچیده و پویا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 571-598]
بررسی مقابلهایبررسی مقابلهای ارزیابی واکنش به تحسین و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتابهای سطح پیشمتوسط کانون زبان ایران و تاچاستون 3 [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 353-384]
برساخت هویت وجهیبهسوی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
برنامۀ درسیبومیسازی: رویکرد مناسب با آموزش زبان فرانسه در آموزش و پرورش ایران [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 399-439]
بسط استعاریدستوریشدگی حرف تعریف نکره در فارسی باستان ازمنظر دستور ساختمدار [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 33-71]
بُعد عاطفی گفتمانواکاوی مؤلفههای بُعد عاطفی گفتمان در داستان کوتاه «میعاد» اثر گلی ترقی: رویکردی نشانه ـ معناشناختی به تحلیل گفتمان ادبی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 629-660]
بومیسازیبومیسازی: رویکرد مناسب با آموزش زبان فرانسه در آموزش و پرورش ایران [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 399-439]
ترارشتهایبهسوی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
ترجمهبررسی دلایل ایجاد خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد افعال پیشوندی روسی: در سطح کارشناسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 345-372]
ترجمه دیداریشنیداریملاحظات انتخاب صدا و صداپیشه در دوبلۀفارسی فیلم و سریال خارجی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 105-133]
ترجمۀ اخبار و متون مطبوعاتیبررسی نمود برجستهسازی ایدئولوژیمحور و عاملیت مترجمان مطبوعاتی: با محوریت روابط ایران و امریکا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 629-657]
ترجمۀ زنانهبررسی تطبیقی مطالعات سبک نوشتار زنانه و تأثیر جنسیت بر ترجمه و تألیف در ایران [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 185-230]
ترس از آیندهتحلیل کارکردهای صرفی و نحوی زبان شعر فروغ فرخزاد در زمینۀ بازتاب اضطراب [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 249-274]
تصویرگری در فرهنگتصویرگری در فرهنگنویسی: به سوی ردهشناسی دستوری - معنایی تصاویر در فرهنگهای یکزبانه فارسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 199-225]
تغییر گفتمانواکاوی تغییر گفتمان در شعر دهۀ 1380 با تحلیل تقابلهای زبانشناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 599-628]
تفاوتهای فردی"بررسی رابطه تفاوتهای فردی در فارسیآموزان سطوح مختلف در کلاسهای آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 755-811]
تفسیرتحلیل گفتمان انتقادی سخنرانیهای رؤسای جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 405-437]
تقابلهای زبانیواکاوی تغییر گفتمان در شعر دهۀ 1380 با تحلیل تقابلهای زبانشناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 599-628]
تمایزگذارحذف همپایگی و خلأ نحوی در زبان فارسی ازمنظر دستور ساختاری شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 509-539]
تمایل به برقراری ارتباط"بررسی رابطه تفاوتهای فردی در فارسیآموزان سطوح مختلف در کلاسهای آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 755-811]
تمرینهای کاربردشناختی زبانبررسی تأثیر داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرینهای کاربردشناختی بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 707-740]
توالی صفتمقایسۀ توالی صفات در زبانهای روسی و فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 399-425]
تواناییخودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسیآموزان از مسئولیتها، تواناییها و انگیزهها [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 427-456]
توصیفتحلیل گفتمان انتقادی سخنرانیهای رؤسای جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 405-437]
توصیفعقل نحو و نحو عقل جستاری در بیان جایگاه عقل در دستور زبان عربی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 441-475]
ج
جبرانراهکارهای جبران افت معنی در ترجمه شعر معاصر عربی به فارسی (بررسی موردی ترجمه شفیعی کدکنی) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 373-404]
جمالزادهتحلیل ساختار روایی داستانهای کوتاه جمالزاده و اندرسن از دیدگاه نشانهمعناشناسی گفتمانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 495-529]
جملهعقل نحو و نحو عقل جستاری در بیان جایگاه عقل در دستور زبان عربی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 441-475]
جنسیتنقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزۀ یادگیری زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 369-398]
چ
چرندوپرندگونهشناسی گفتارهای قالبی در چرند و پرند دهخدا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 271-298]
ح
حاشیهنویسیبررسی تأثیر حاشیهنویسی به زبان اول و دوم و محل قرارگیری حاشیهنویسی در متن بر فراگیری تصادفی واژگان زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 155-186]
حذفحذف همپایگی و خلأ نحوی در زبان فارسی ازمنظر دستور ساختاری شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 509-539]
حرف تعریف نکرهدستوریشدگی حرف تعریف نکره در فارسی باستان ازمنظر دستور ساختمدار [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 33-71]
حرف حتیتحلیل شبکۀ معنایی حرف «حتی» در قرآن با رویکرد معناشناسی شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 691-720]
حرف ربطرفتارهای معنایی «وَ» در فارسی گفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 477-497]
حروف اضافهاتخاذ رویکرد شناختی در آموزش مفاهیم مکانی و انتزاعی حروف اضافۀ «in» به فارسیزبانان و «در» به غیرفارسیزبانان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 35-64]
حقوق تطبیقینمونهپژوهی ترجمۀ مفاهیم حقوقی ایران با تکیه بر زبانشناسی حقوقی ژنو [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 531-564]
خ
خطابررسی دلایل ایجاد خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد افعال پیشوندی روسی: در سطح کارشناسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 345-372]
خطاهاتحلیل خطاهای دانشآموزان دوزبانۀ ترکی آذربایجانی - فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگارۀ چهار تکواژ [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 95-119]
خلأ نحویحذف همپایگی و خلأ نحوی در زبان فارسی ازمنظر دستور ساختاری شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 509-539]
خواندنارزشیابی بروندادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارتهای زبانی و ادبی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 491-521]
خودمختاریخودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسیآموزان از مسئولیتها، تواناییها و انگیزهها [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 427-456]
د
داستان کوتاه «میعاد»واکاوی مؤلفههای بُعد عاطفی گفتمان در داستان کوتاه «میعاد» اثر گلی ترقی: رویکردی نشانه ـ معناشناختی به تحلیل گفتمان ادبی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 629-660]
داستان «گلابی»ردپای هویت واژگانی در شفاهی سازی روایت (مقایسۀ دو ردۀ سنی کودک و بزرگ سال) [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 1-33]
داستان موسی(ع) و فرعونخوانش معناشناسانۀ کارکرد عناصر چهارگانۀ داستان قرآنی موسی(ع) و فرعون [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 153-184]
داستانهای اجتماعیبررسی تأثیر داستانهای اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرینهای کاربردشناختی بر بهبود مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 707-740]
دستور نظاممند ـ نقشگرامقایسۀ تحمیدیۀ شاهنامه و گرشاسبنامه برمبنای فرانقش اندیشگانیِ دستور نظاممند ـ نقشگرای هلیدی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 449-480]
دشمنکاربست معناشناسی تاریخی در تحلیل معنای شیطان و ابلیس در قرآن کریم و نقد آرای لغتشناسان کلاسیک [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 533-565]
دقت در پاسخدهیبررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 73-104]
دلکارکرد استعارههای شناختی مفهوم «دل» در دیدگاه سنایی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 135-163]
دهخداگونهشناسی گفتارهای قالبی در چرند و پرند دهخدا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 271-298]
دوبلۀ فارسیملاحظات انتخاب صدا و صداپیشه در دوبلۀفارسی فیلم و سریال خارجی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 105-133]
دورۀ ابتداییبررسی تأثیر عمق نویسهای کتابهای فارسی بر مهارت روانخوانی دانشآموزان دورۀ ابتدایی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 33-60]
دوزبانهبررسی رشد ساختار روایی در کودکان دوزبانۀ مازندرانی- فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 329-363]
دوزبانههای ترکی آذربایجانی ـ فارسیتحلیل خطاهای دانشآموزان دوزبانۀ ترکی آذربایجانی - فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگارۀ چهار تکواژ [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 95-119]
دیدگاه نظری بردبررسی تطبیقی فنّ بیان سیاسی در سخنرانی رؤسای جمهور ایران و آمریکا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 597-626]
دیوان سناییکارکرد استعارههای شناختی مفهوم «دل» در دیدگاه سنایی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 135-163]
ذ
ذهنعقل نحو و نحو عقل جستاری در بیان جایگاه عقل در دستور زبان عربی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 441-475]
ر
راهبردهای سپاسگزاریبررسی مقابلهای ارزیابی واکنش به تحسین و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتابهای سطح پیشمتوسط کانون زبان ایران و تاچاستون 3 [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 353-384]
ردهشناسیاز الزام تا نیاز ذاتی: «باید» در زبانهای ایرانی غربی نو [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 109-143]
ردهشناسی زبانمقولۀ شمار در گونههای زبانی برخی از شهرستانهای استان کرمان: بررسیای ردهشناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 61-92]
رسانهای شدن علمبررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانیسازی مقالات علمی در رسانههای گروهی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 303-327]
رشداثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تکفرزندی و سبکهای فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیشدبستانی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 659-691]
رفتار معناییرفتارهای معنایی «وَ» در فارسی گفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 477-497]
رهیاری زبانشناختیبهسوی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
رهیاری نشانهشناختیبهسوی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
روابط ایران و امریکابررسی نمود برجستهسازی ایدئولوژیمحور و عاملیت مترجمان مطبوعاتی: با محوریت روابط ایران و امریکا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 629-657]
روانشناسی زبانتحلیل کارکردهای صرفی و نحوی زبان شعر فروغ فرخزاد در زمینۀ بازتاب اضطراب [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 249-274]
روایتردپای هویت واژگانی در شفاهی سازی روایت (مقایسۀ دو ردۀ سنی کودک و بزرگ سال) [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 1-33]
ریشهشناسیکاربست معناشناسی تاریخی در تحلیل معنای شیطان و ابلیس در قرآن کریم و نقد آرای لغتشناسان کلاسیک [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 533-565]
ز
زباناثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تکفرزندی و سبکهای فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیشدبستانی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 659-691]
زبان انگلیسیتعیین مدل بهینۀ تشخیصی شناختی (CDM) بخش دستور زبان مجموعۀ زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 187-218]
زبان انگلیسی بهمنزلۀ زبان خارجیاثربخشی تدریس مهارت نوشتار براساس روش وارونه بر عملکرد مهارت نوشتاری و خودتنظیمی زبانآموزان ایرانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 627-659]
زبان اینترنتتأثیر شبکههای پیامرسان مجازی بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری دانشآموزان نوجوان پسر ایرانی دورۀ اول متوسطه [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 231-269]
زبان روسیمقایسۀ توالی صفات در زبانهای روسی و فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 399-425]
زبان روسینقش تداخل در پیدایش خطاهای آوایی دانشجویان فارسیزبان روسیآموز [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 599-628]
زبان روسیبررسی دلایل ایجاد خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد افعال پیشوندی روسی: در سطح کارشناسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 345-372]
زبان سومنویسندگان چندزبانه و زبان سوم: از ادبیات مهاجرت تا ادبیات نومد [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 129-153]
زبانشناسی آموزشیبهسوی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
زبانشناسیِ انسانشناختیبررسی مقابلهای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبانهای اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبانشناسیِ انسانشناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 321-351]
زبانشناسی شناختیکارکرد استعارههای شناختی مفهوم «دل» در دیدگاه سنایی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 135-163]
زبانشناسی فمینیستیبررسی تطبیقی مطالعات سبک نوشتار زنانه و تأثیر جنسیت بر ترجمه و تألیف در ایران [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 185-230]
زبان فارسیویژگیهای درونمقولهای 50 عبارت اصطلاحی زبان فارسی: مطالعۀ موردی بر روی دختران دبیرستان روشنگر تهران [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 219-247]
زبان فارسیمقایسۀ توالی صفات در زبانهای روسی و فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 399-425]
زبان فارسیدر باب تمیز در دستور زبان فارسی؛ صورت، ماهیت و اصطلاحشناسی آن [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 121-152]
زبان فارسینقش تداخل در پیدایش خطاهای آوایی دانشجویان فارسیزبان روسیآموز [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 599-628]
زبان فارسیبررسی دلایل ایجاد خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد افعال پیشوندی روسی: در سطح کارشناسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 345-372]
زبان فارسیبررسی تأثیر عمق نویسهای کتابهای فارسی بر مهارت روانخوانی دانشآموزان دورۀ ابتدایی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 33-60]
زبان فارسیسلسلهمراتب نقشهای معنایی و روابط دستوری در زبان فارسی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 567-597]
سازههای وجهیواکاوی مؤلفههای بُعد عاطفی گفتمان در داستان کوتاه «میعاد» اثر گلی ترقی: رویکردی نشانه ـ معناشناختی به تحلیل گفتمان ادبی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 629-660]
سازهی نحویبررسی کارایی آزمونهای شناسایی سازه در نحو زبان فارسی؛ رویکردی کمینهگرا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 93-127]
سامانۀ خودهای انگیزشینقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزۀ یادگیری زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 369-398]
سبک حضور نشانه ـ معناییواکاوی مؤلفههای بُعد عاطفی گفتمان در داستان کوتاه «میعاد» اثر گلی ترقی: رویکردی نشانه ـ معناشناختی به تحلیل گفتمان ادبی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 629-660]
سبک کاربردی متنتأثیر شبکههای پیامرسان مجازی بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری دانشآموزان نوجوان پسر ایرانی دورۀ اول متوسطه [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 231-269]
سبک نشاندار نوشتاریتأثیر شبکههای پیامرسان مجازی بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری دانشآموزان نوجوان پسر ایرانی دورۀ اول متوسطه [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 231-269]
سبک نوشتار زنانهبررسی تطبیقی مطالعات سبک نوشتار زنانه و تأثیر جنسیت بر ترجمه و تألیف در ایران [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 185-230]
سخن گفتنارزشیابی بروندادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارتهای زبانی و ادبی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 491-521]
سلسلهمراتب تلویحیسلسلهمراتب نقشهای معنایی و روابط دستوری در زبان فارسی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 567-597]
سلسلهمراتب نقشهای معناییسلسلهمراتب نقشهای معنایی و روابط دستوری در زبان فارسی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 567-597]
سلیمان نبیشکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 81-107]
سننقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزۀ یادگیری زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 369-398]
سنجش محدودۀ رشد تقریبی انفرادی و گروهیبررسی تطبیقی سنجش و کاربست دو نوع محدودۀ رشد تقریبی در تقویت مهارت نوشتاری زبانآموزان زبان انگلیسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 457-489]
سورۀ قصصخوانش معناشناسانۀ کارکرد عناصر چهارگانۀ داستان قرآنی موسی(ع) و فرعون [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 153-184]
سوگیری ارزشگذاری غیرمنطقینقش استعارههای مفهومی در پدیدههای اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 299-337]
سوگیری برچسب زدننقش استعارههای مفهومی در پدیدههای اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 299-337]
شاهنامهمقایسۀ تحمیدیۀ شاهنامه و گرشاسبنامه برمبنای فرانقش اندیشگانیِ دستور نظاممند ـ نقشگرای هلیدی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 449-480]
شبکههای پیامرسان مجازیتأثیر شبکههای پیامرسان مجازی بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری دانشآموزان نوجوان پسر ایرانی دورۀ اول متوسطه [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 231-269]
شبکۀ معناییتحلیل شبکۀ معنایی حرف «حتی» در قرآن با رویکرد معناشناسی شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 691-720]
شجاعتبررسی تحول استعارههای مفهومی شجاعت در زبان فارسی در دو بازۀ زمانی تاریخی و معاصر [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 1-32]
شعر معاصرواکاوی تغییر گفتمان در شعر دهۀ 1380 با تحلیل تقابلهای زبانشناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 599-628]
شفاتحلیل آماری از استعاره های مفهومی علیت در بخش الهیات کتاب شفای ابن سینا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 365-397]
شفاهیسازیردپای هویت واژگانی در شفاهی سازی روایت (مقایسۀ دو ردۀ سنی کودک و بزرگ سال) [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 1-33]
شفیعی کدکنیراهکارهای جبران افت معنی در ترجمه شعر معاصر عربی به فارسی (بررسی موردی ترجمه شفیعی کدکنی) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 373-404]
شنیدنارزشیابی بروندادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارتهای زبانی و ادبی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 491-521]
شیطانکاربست معناشناسی تاریخی در تحلیل معنای شیطان و ابلیس در قرآن کریم و نقد آرای لغتشناسان کلاسیک [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 533-565]
ص
صحت زمان گذشتهتأثیر بازخورد اصلاحی نوشتاری متمرکز و غیرمتمرکز بر صحت زمان گذشتۀ سادۀ زبانآموزان ایرانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 43-80]
صحت نوشتاربررسی تطبیقی سنجش و کاربست دو نوع محدودۀ رشد تقریبی در تقویت مهارت نوشتاری زبانآموزان زبان انگلیسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 457-489]
صداملاحظات انتخاب صدا و صداپیشه در دوبلۀفارسی فیلم و سریال خارجی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 105-133]
صداپیشهملاحظات انتخاب صدا و صداپیشه در دوبلۀفارسی فیلم و سریال خارجی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 105-133]
صفتهای اندازهبررسی پیکرهبنیاد هممعنایی تقریبی صفتهای اندازۀ «زیاد و فراوان» و صورتهای تصریفی آنها براساس رویکرد نمای رفتاری [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 523-550]
ض
ضدتمایزگذارحذف همپایگی و خلأ نحوی در زبان فارسی ازمنظر دستور ساختاری شناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 509-539]
طرح اطلس زبانشناسی ایرانمقولۀ شمار در گونههای زبانی برخی از شهرستانهای استان کرمان: بررسیای ردهشناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 61-92]
طرحوارهتحلیل شبکۀ معنایی حرف «حتی» در قرآن با رویکرد معناشناسی شناختی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 691-720]
ع
عبارتهای اصطلاحیویژگیهای درونمقولهای 50 عبارت اصطلاحی زبان فارسی: مطالعۀ موردی بر روی دختران دبیرستان روشنگر تهران [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 219-247]
عدد یکدستوریشدگی حرف تعریف نکره در فارسی باستان ازمنظر دستور ساختمدار [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 33-71]
عصر مشروطهگونهشناسی گفتارهای قالبی در چرند و پرند دهخدا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 271-298]
عقلعقل نحو و نحو عقل جستاری در بیان جایگاه عقل در دستور زبان عربی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 441-475]
علیتتحلیل آماری از استعاره های مفهومی علیت در بخش الهیات کتاب شفای ابن سینا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 365-397]
عمق نویسهایبررسی تأثیر عمق نویسهای کتابهای فارسی بر مهارت روانخوانی دانشآموزان دورۀ ابتدایی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 33-60]
عملکرد در نوشتاراثربخشی تدریس مهارت نوشتار براساس روش وارونه بر عملکرد مهارت نوشتاری و خودتنظیمی زبانآموزان ایرانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 627-659]
عنصر اضافهساخت اضافه در کردی: رویکردی شناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 187-230]
غ
غیرمستقیمبررسی واقعیت روانشناختی سلسلهمراتب گواهنمایی در فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 541-569]
ف
فارسیبررسی کارایی آزمونهای شناسایی سازه در نحو زبان فارسی؛ رویکردی کمینهگرا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 93-127]
فارسیآموزان غیرایرانیخودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسیآموزان از مسئولیتها، تواناییها و انگیزهها [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 427-456]
فارسیآموزان غیرایرانینقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزۀ یادگیری زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 369-398]
فارسی باستاندستوریشدگی حرف تعریف نکره در فارسی باستان ازمنظر دستور ساختمدار [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 33-71]
فاعل دستوریسلسلهمراتب نقشهای معنایی و روابط دستوری در زبان فارسی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 567-597]
فراارتقاتحلیلی بین زبانی از ساختار ارتقایی خودایستا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 165-198]
فراگیری واژگانبررسی تأثیر حاشیهنویسی به زبان اول و دوم و محل قرارگیری حاشیهنویسی در متن بر فراگیری تصادفی واژگان زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 155-186]
فراموشینویسندگان چندزبانه و زبان سوم: از ادبیات مهاجرت تا ادبیات نومد [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 129-153]
فرزندپروریاثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تکفرزندی و سبکهای فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیشدبستانی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 659-691]
فرهنگفضایِ گفتمان در نمایشنامۀ افول، نوشتۀ اکبر رادی، با تکیه بر تئوری استعارههای مفهومی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 661-690]
فرهنگ بزرگ سخنتصویرگری در فرهنگنویسی: به سوی ردهشناسی دستوری - معنایی تصاویر در فرهنگهای یکزبانه فارسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 199-225]
فرهنگ عمیدتصویرگری در فرهنگنویسی: به سوی ردهشناسی دستوری - معنایی تصاویر در فرهنگهای یکزبانه فارسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 199-225]
فرهنگ معینتصویرگری در فرهنگنویسی: به سوی ردهشناسی دستوری - معنایی تصاویر در فرهنگهای یکزبانه فارسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 199-225]
فرهنگنویسیتصویرگری در فرهنگنویسی: به سوی ردهشناسی دستوری - معنایی تصاویر در فرهنگهای یکزبانه فارسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 199-225]
فرهنگهای یکزبانهتصویرگری در فرهنگنویسی: به سوی ردهشناسی دستوری - معنایی تصاویر در فرهنگهای یکزبانه فارسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 199-225]
فروغ فرخزادتحلیل کارکردهای صرفی و نحوی زبان شعر فروغ فرخزاد در زمینۀ بازتاب اضطراب [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 249-274]
فضای گفتمانفضایِ گفتمان در نمایشنامۀ افول، نوشتۀ اکبر رادی، با تکیه بر تئوری استعارههای مفهومی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 661-690]
فنّبیانبررسی تطبیقی فنّ بیان سیاسی در سخنرانی رؤسای جمهور ایران و آمریکا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 597-626]
فنّبیان سیاسیبررسی تطبیقی فنّ بیان سیاسی در سخنرانی رؤسای جمهور ایران و آمریکا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 597-626]
فوق ارتقاتحلیلی بین زبانی از ساختار ارتقایی خودایستا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 165-198]
فیلم و سریال خارجیملاحظات انتخاب صدا و صداپیشه در دوبلۀفارسی فیلم و سریال خارجی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 105-133]
کلاس وارونهاثربخشی تدریس مهارت نوشتار براساس روش وارونه بر عملکرد مهارت نوشتاری و خودتنظیمی زبانآموزان ایرانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 627-659]
کلام روسای جمهور ایران و آمریکابررسی تطبیقی فنّ بیان سیاسی در سخنرانی رؤسای جمهور ایران و آمریکا [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 597-626]
کلیله و دمنهاصول سادهسازی متنهایِ کهنِ ادبی: مطالعۀ موردی کلیله و دمنه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 293-320]
کمینهگراییبررسی کارایی آزمونهای شناسایی سازه در نحو زبان فارسی؛ رویکردی کمینهگرا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 93-127]
کنشگرسلسلهمراتب نقشهای معنایی و روابط دستوری در زبان فارسی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 567-597]
کنشگر تحولیبهسوی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
کنشهای گفتاریبررسی مقابلهای ارزیابی واکنش به تحسین و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتابهای سطح پیشمتوسط کانون زبان ایران و تاچاستون 3 [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 353-384]
کنکور کارشناسی ارشدتعیین مدل بهینۀ تشخیصی شناختی (CDM) بخش دستور زبان مجموعۀ زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 187-218]
گ
گاستون باشلارخوانش معناشناسانۀ کارکرد عناصر چهارگانۀ داستان قرآنی موسی(ع) و فرعون [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 153-184]
گرشاسبنامهمقایسۀ تحمیدیۀ شاهنامه و گرشاسبنامه برمبنای فرانقش اندیشگانیِ دستور نظاممند ـ نقشگرای هلیدی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 449-480]
گرمستحلیل ساختار روایی داستانهای کوتاه جمالزاده و اندرسن از دیدگاه نشانهمعناشناسی گفتمانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 495-529]
گروهواژهمقایسۀ توالی صفات در زبانهای روسی و فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 399-425]
گستاخی نشاندار و بینشانگستاخی نشاندار در نمایشنامۀ پلکان [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 721-753]
گسست گفتمانیبررسی و تحلیل تعامل تنشی ـ شوشی در گفتمان نفثهالمصدور [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 467-494]
گفتار قالبیگونهشناسی گفتارهای قالبی در چرند و پرند دهخدا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 271-298]
متنکاوینگرشی به «متنکاوی» در پژوهشهای زبانی: رویکرد رایانشی در تحلیل متون [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 499-531]
متون بدون ساختارنگرشی به «متنکاوی» در پژوهشهای زبانی: رویکرد رایانشی در تحلیل متون [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 499-531]
مجازدستوریشدگی حرف تعریف نکره در فارسی باستان ازمنظر دستور ساختمدار [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 33-71]
محل قرارگیری حاشیهنویسیبررسی تأثیر حاشیهنویسی به زبان اول و دوم و محل قرارگیری حاشیهنویسی در متن بر فراگیری تصادفی واژگان زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 155-186]
محور همنشینی و جانشینیرفتارهای معنایی «وَ» در فارسی گفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 477-497]
مدت پاسخدهیبررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 73-104]
مدل بهینۀ تشخیصی شناختیتعیین مدل بهینۀ تشخیصی شناختی (CDM) بخش دستور زبان مجموعۀ زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 187-218]
مدل خودنوردیبهسوی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
مدل سهوجهی فرکلافبررسی نمود برجستهسازی ایدئولوژیمحور و عاملیت مترجمان مطبوعاتی: با محوریت روابط ایران و امریکا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 629-657]
مدل مجموعۀ پویابررسی اکولوژیک منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی از منظر نظریۀ سیستمهای پیچیده و پویا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 571-598]
مدیر دوبلاژملاحظات انتخاب صدا و صداپیشه در دوبلۀفارسی فیلم و سریال خارجی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 105-133]
مربع ـ معناشناسیخوانش معناشناسانۀ کارکرد عناصر چهارگانۀ داستان قرآنی موسی(ع) و فرعون [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 153-184]
مرگمفهوم سازی های فرهنگی «مرگ» در گویش بختیاری زز و ماهرو [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 1-31]
مسئولیتخودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسیآموزان از مسئولیتها، تواناییها و انگیزهها [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 427-456]
مستقیم دیداریبررسی واقعیت روانشناختی سلسلهمراتب گواهنمایی در فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 541-569]
معادل پویانمونهپژوهی ترجمۀ مفاهیم حقوقی ایران با تکیه بر زبانشناسی حقوقی ژنو [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 531-564]
معادل پویاحقوقینمونهپژوهی ترجمۀ مفاهیم حقوقی ایران با تکیه بر زبانشناسی حقوقی ژنو [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 531-564]
معادل کارکردینمونهپژوهی ترجمۀ مفاهیم حقوقی ایران با تکیه بر زبانشناسی حقوقی ژنو [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 531-564]
معنای پیشنمونهایاتخاذ رویکرد شناختی در آموزش مفاهیم مکانی و انتزاعی حروف اضافۀ «in» به فارسیزبانان و «در» به غیرفارسیزبانان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 35-64]
معنای مکانیاتخاذ رویکرد شناختی در آموزش مفاهیم مکانی و انتزاعی حروف اضافۀ «in» به فارسیزبانان و «در» به غیرفارسیزبانان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 35-64]
معنیشناسی تاریخیبررسی تحول استعارههای مفهومی شجاعت در زبان فارسی در دو بازۀ زمانی تاریخی و معاصر [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 1-32]
معنیشناسی روایتمعنیشناسی روایت، منطق موجهات و جهانهای ممکن داستانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 145-185]
معنیشناسی زبانیمعنیشناسی روایت، منطق موجهات و جهانهای ممکن داستانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 145-185]
معنیشناسی شناختیبررسی تحول استعارههای مفهومی شجاعت در زبان فارسی در دو بازۀ زمانی تاریخی و معاصر [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 1-32]
مفاهیم انتزاعیبدنمندی استعارههای مفهومی و درک مفاهیم انتزاعی در کودکان 5 تا 7 سالۀ فارسیزبان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 481-508]
مفاهیم حقوقینمونهپژوهی ترجمۀ مفاهیم حقوقی ایران با تکیه بر زبانشناسی حقوقی ژنو [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 531-564]
مفعولدر باب تمیز در دستور زبان فارسی؛ صورت، ماهیت و اصطلاحشناسی آن [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 121-152]
مفهومسازی فرهنگیمفهوم سازی های فرهنگی «مرگ» در گویش بختیاری زز و ماهرو [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 1-31]
مقابلۀ تطبیقیبررسی مقابلهای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبانهای اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبانشناسیِ انسانشناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 321-351]
مقالات پزشکی همگانیبررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانیسازی مقالات علمی در رسانههای گروهی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 303-327]
مقالات علمی ـ پژوهشی پزشکیبررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانیسازی مقالات علمی در رسانههای گروهی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 303-327]
مقطع تحصیلینقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزۀ یادگیری زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 369-398]
مقولۀ شمارمقولۀ شمار در گونههای زبانی برخی از شهرستانهای استان کرمان: بررسیای ردهشناختی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 61-92]
مکان استعلایینوعشناسی مکان در رمان ملکوت از بهرام صادقی با رویکرد نشانه - معناشناسانه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 65-93]
مکان پدیدارینوعشناسی مکان در رمان ملکوت از بهرام صادقی با رویکرد نشانه - معناشناسانه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 65-93]
مکان گردبادینوعشناسی مکان در رمان ملکوت از بهرام صادقی با رویکرد نشانه - معناشناسانه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 65-93]
ملکۀ سباشکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 81-107]
منبع کنترل رفتاربررسی اکولوژیک منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی از منظر نظریۀ سیستمهای پیچیده و پویا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 571-598]
منطق موجهاتمعنیشناسی روایت، منطق موجهات و جهانهای ممکن داستانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 145-185]
مهارت روانخوانیبررسی تأثیر عمق نویسهای کتابهای فارسی بر مهارت روانخوانی دانشآموزان دورۀ ابتدایی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 33-60]
مهارتهای ادبیارزشیابی بروندادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارتهای زبانی و ادبی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 491-521]
مهارتهای زبانیارزشیابی بروندادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارتهای زبانی و ادبی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 491-521]
ن
نحواثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تکفرزندی و سبکهای فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیشدبستانی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 659-691]
نحوبررسی کارایی آزمونهای شناسایی سازه در نحو زبان فارسی؛ رویکردی کمینهگرا [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 93-127]
نحوعقل نحو و نحو عقل جستاری در بیان جایگاه عقل در دستور زبان عربی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 441-475]
نسبیت زبانیبررسی مقابلهای اصطلاحاتِ حاویِ اشیا در زبانهای اسپانیایی و فارسی با رویکرد زبانشناسیِ انسانشناختی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 321-351]
نشانهشناسی آموزشیبهسوی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
نشانهمعناشناسیتحلیل ساختار روایی داستانهای کوتاه جمالزاده و اندرسن از دیدگاه نشانهمعناشناسی گفتمانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 495-529]
نشانه ـ معناشناسیشکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 81-107]
نشانه ـ معناشناسینوعشناسی مکان در رمان ملکوت از بهرام صادقی با رویکرد نشانه - معناشناسانه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 65-93]
نشانه ـ معناشناسینشانه - معناشناسی گفتمانی تننگاشتههای ایران [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 265-304]
نشانههای تصریفی فعلتحلیل خطاهای دانشآموزان دوزبانۀ ترکی آذربایجانی - فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگارۀ چهار تکواژ [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 95-119]
نظام خودهای انگیزشی زبان دوم"بررسی رابطه تفاوتهای فردی در فارسیآموزان سطوح مختلف در کلاسهای آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 755-811]
نظام گفتمان کنشیشکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 81-107]
نظامهای گفتمانیتحلیل ساختار روایی داستانهای کوتاه جمالزاده و اندرسن از دیدگاه نشانهمعناشناسی گفتمانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 495-529]
نظریۀ جهانهای ممکنمعنیشناسی روایت، منطق موجهات و جهانهای ممکن داستانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 145-185]
نظریۀ سیستمهای پیچیده و پویابررسی اکولوژیک منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی از منظر نظریۀ سیستمهای پیچیده و پویا [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 571-598]
نظریۀ نظاممند نقشگرای هلیدیبررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانیسازی مقالات علمی در رسانههای گروهی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 303-327]
نفثهالمصدوربررسی و تحلیل تعامل تنشی ـ شوشی در گفتمان نفثهالمصدور [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 467-494]
واژههای کلیدی: انگارۀ چهار تکواژتحلیل خطاهای دانشآموزان دوزبانۀ ترکی آذربایجانی - فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگارۀ چهار تکواژ [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 95-119]
واژههای کلیدی: بازخورد اصلاحی متمرکزتأثیر بازخورد اصلاحی نوشتاری متمرکز و غیرمتمرکز بر صحت زمان گذشتۀ سادۀ زبانآموزان ایرانی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 43-80]
واژههای کلیدی: تحلیل روایتبررسی رشد ساختار روایی در کودکان دوزبانۀ مازندرانی- فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 329-363]
واژههای کلیدی: تحلیل گفتمان انتقادیتحلیل گفتمان انتقادی سخنرانیهای رؤسای جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 405-437]
واژههای کلیدی: ترجمه شعر معاصر عربیراهکارهای جبران افت معنی در ترجمه شعر معاصر عربی به فارسی (بررسی موردی ترجمه شفیعی کدکنی) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 373-404]
واژههای کلیدی: داستان کوتاهتحلیل ساختار روایی داستانهای کوتاه جمالزاده و اندرسن از دیدگاه نشانهمعناشناسی گفتمانی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 495-529]
واژههای کلیدی: رمان ملکوتنوعشناسی مکان در رمان ملکوت از بهرام صادقی با رویکرد نشانه - معناشناسانه [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 65-93]
واژههای کلیدی: روزهای اهریمنیتحلیل گفتمان «خودی» و «دیگری» در روزهای اهریمنی ایوان بونین [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 439-465]
واژههای کلیدی: رویکرد معنیشناسی شناختیاتخاذ رویکرد شناختی در آموزش مفاهیم مکانی و انتزاعی حروف اضافۀ «in» به فارسیزبانان و «در» به غیرفارسیزبانان [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 35-64]
واژههای کلیدی: زبانشناسی جنسیتیبررسی تطبیقی مطالعات سبک نوشتار زنانه و تأثیر جنسیت بر ترجمه و تألیف در ایران [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 185-230]
واژههای کلیدی: زبانشناسی حقوقینمونهپژوهی ترجمۀ مفاهیم حقوقی ایران با تکیه بر زبانشناسی حقوقی ژنو [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 531-564]
واژههای کلیدی: صفتمقایسۀ توالی صفات در زبانهای روسی و فارسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 399-425]
واژههای کلیدی: عقلعقل نحو و نحو عقل جستاری در بیان جایگاه عقل در دستور زبان عربی [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 441-475]
واژههای کلیدی: عناصر چهارگانهخوانش معناشناسانۀ کارکرد عناصر چهارگانۀ داستان قرآنی موسی(ع) و فرعون [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 153-184]
واژههای کلیدی: فعل پیشوندیبررسی دلایل ایجاد خطاهای زبانآموزان ایرانی در کاربرد افعال پیشوندی روسی: در سطح کارشناسی [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 345-372]
واژههای کلیدی: گفتماننمامقایسه گفتماننماها در گفتمان روایی کودکان فارسیزبان هفت و دهساله با بزرگسالان [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 275-302]
واکنش به تحسین و تمجیدبررسی مقابلهای ارزیابی واکنش به تحسین و تمجید و راهبردهای سپاسگزاری در کتابهای سطح پیشمتوسط کانون زبان ایران و تاچاستون 3 [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 353-384]
وجهیت و وجهیشدگیبهسوی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی (مکتب پاریس): تغییر و تحول [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 661-705]
وضعیت اجتماعی ـ اقتصادیاثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تکفرزندی و سبکهای فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیشدبستانی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 659-691]
ویژگیهای آماریاستخراج کلیدواژگان پایاننامۀ فارسی با استفاده از ویژگی آماری و دستهبند بیز [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 339-367]
ویژگیهای درونمقولهایویژگیهای درونمقولهای 50 عبارت اصطلاحی زبان فارسی: مطالعۀ موردی بر روی دختران دبیرستان روشنگر تهران [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 219-247]
ه
هلیدیمقایسۀ تحمیدیۀ شاهنامه و گرشاسبنامه برمبنای فرانقش اندیشگانیِ دستور نظاممند ـ نقشگرای هلیدی [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 449-480]
همپایگیرفتارهای معنایی «وَ» در فارسی گفتاری [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 477-497]
همگانیسازی علمبررسی جریان معکوس استعارۀ دستوری در روند همگانیسازی مقالات علمی در رسانههای گروهی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 303-327]
هممعنایی تقریبیبررسی پیکرهبنیاد هممعنایی تقریبی صفتهای اندازۀ «زیاد و فراوان» و صورتهای تصریفی آنها براساس رویکرد نمای رفتاری [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 523-550]
هوش اجتماعی"بررسی رابطه تفاوتهای فردی در فارسیآموزان سطوح مختلف در کلاسهای آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه) [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 755-811]
هویت فرامابینینویسندگان چندزبانه و زبان سوم: از ادبیات مهاجرت تا ادبیات نومد [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 129-153]
هویت واژههاردپای هویت واژگانی در شفاهی سازی روایت (مقایسۀ دو ردۀ سنی کودک و بزرگ سال) [دوره 12، شماره 2، 1400، صفحه 1-33]
هیجامدبررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 73-104]
هَیَجامَدCultuling Analysis of “Devaluation” in the Iranian Culture [دوره 12، شماره 5، 1400، صفحه 1-25]
هیجانبررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله [دوره 12، شماره 4، 1400، صفحه 73-104]
ی
یادآوریبررسی تأثیر حاشیهنویسی به زبان اول و دوم و محل قرارگیری حاشیهنویسی در متن بر فراگیری تصادفی واژگان زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 155-186]
یادآوری گذشتهتحلیل کارکردهای صرفی و نحوی زبان شعر فروغ فرخزاد در زمینۀ بازتاب اضطراب [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 249-274]
یادسپاریبررسی تأثیر حاشیهنویسی به زبان اول و دوم و محل قرارگیری حاشیهنویسی در متن بر فراگیری تصادفی واژگان زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 155-186]
یادگیری زبان فارسیخودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسیآموزان از مسئولیتها، تواناییها و انگیزهها [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 427-456]
یادگیری زبان فارسینقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزۀ یادگیری زبان فارسی بهمنزلۀ زبان دوم [دوره 12، شماره 6، 1400، صفحه 369-398]
یاربستبررسی تطبیقی سنجش و کاربست دو نوع محدودۀ رشد تقریبی در تقویت مهارت نوشتاری زبانآموزان زبان انگلیسی [دوره 12، شماره 1، 1400، صفحه 457-489]