آ
  • آقاگل زاده، فردوس واکاوی مؤلفه‌های گفتمان‌مدار و میزان رازگونگی متن قراردادهای تسهیلات بانکی از منظر تحلیل گفتمان حقوقی و بُعد شناختی گفتمان [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 257-282]
  • آقاگل زاده سیلاخور، فردوس بررسی نقش زبان با سازوکارهای قدرت و اقناع در گفتمان اقتصادی (ایجاد تورم و پیش بینی های مربوط به آن) [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 511-540]
  • آقامحمدی، جواد به‌کارگیری روش تدریس تکلیف‌محور در آموزش ترجمه: چالش‌ها و چشم‌انداز‌ها [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 99-129]
  • آهنگر، عباسعلی بررسی تاثیر قدرت و جنسیت مخاطب بر گزینش راهبردهای‌ ادب در کنش‌گفتاری تشویق‌کردن در زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 401-434]
ا
  • ابراهیمی، شیما معرفی «زینتگری زبانی»: رویکردی نوین فراتر از توانش ارتباطی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 1-27]
  • ابوالحسنی زاده، وحیده زمان آغاز واک در همخوان‌های انسدادی فارسی توسط کودکان دارای شکاف کام و لب ترمیم‌شده و مقایسۀ آن با کودکان دارای مجرای گفتار طبیعی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 299-326]
  • ابوعلی، رجاء برساخت گفتمانی هویت در زندگی‌نامه‌های خودنوشت زنان ایزدی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 65-97]
  • احدی، حوریه ویژگی‌های زبانی و فرازبانی کودکان نارساخوان فارسی‌زبان [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 1-38]
  • احمدخانی، محمد رضا بررسی عبارات خطاب در زبان ترکی آذری گونۀ گفتاری خوی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 525-555]
  • احمدخانی، محمد رضا بررسی تک‌واژگونه‌های تک‌واژ گذشته‌ساز در گویش لری ممسنی: رویکرد بهینگی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 387-430]
  • احمدی، حسین مطالعه‌ی عوامل حمایت‌کننده‌ی روایی محتوی در آزمون چهار‌گزینه‌ای درک‌مطلب EPT از دیدگاه مولفه‌محور [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 727-762]
  • احمدی، شیوا بررسی معنایی پیشوندهای منفی‌ساز «نا» و «بی» در زبان فارسی رویکرد معنایی - واژگانی لیبر [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 219-246]
  • اروجی، محمدرضا واکاوی مؤلفه‌های گفتمان‌مدار و میزان رازگونگی متن قراردادهای تسهیلات بانکی از منظر تحلیل گفتمان حقوقی و بُعد شناختی گفتمان [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 257-282]
  • اسامه البوظه، زینه تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی عوامل روان‌شناختی و بین‌فردی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 427-460]
  • استاجی، معصومه بررسی کاربرد و ارزش راهبردهای ارزش‌یابی تکوینی از منظر مدرسان زبان فارسی به ‌‌غیرفارسی‌زبانان در کلاس‌های چند‌فرهنگی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 73-119]
  • اسفندیارپور، فریبا بررسی تاثیر قدرت و جنسیت مخاطب بر گزینش راهبردهای‌ ادب در کنش‌گفتاری تشویق‌کردن در زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 401-434]
  • اسلامی، فرانک بررسی کاربرد و ارزش راهبردهای ارزش‌یابی تکوینی از منظر مدرسان زبان فارسی به ‌‌غیرفارسی‌زبانان در کلاس‌های چند‌فرهنگی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 73-119]
  • اسماعیلی، سجاد پدیدارشناسی چالش‌های شکل‌گیری محیط یادگیری مکالمۀ عربی از نگاه دانشجویان [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 261-298]
  • اعتباری، زهرا نقشۀ معنایی مالک واژه‌بستی در ساخت اضافی فارسی نو [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 289-323]
  • افراشی، آزیتا مفهوم‌سازی استعاری شجاعت در متون معاصر زبان فارسی و انگلیسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 691-716]
  • اقبالی، الناز کاربرد طرح‌واره‌های تصویری در آموزش حروف ‌اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف ‌اضافۀ «به» در زبان فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 597-628]
  • اکبری، زینب برساخت گفتمانی هویت در زندگی‌نامه‌های خودنوشت زنان ایزدی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 65-97]
  • اکبری، سعید بررسی جایگاه اسم در زبان فارسی از دیدگاه شناختی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 563-585]
  • الداغی، آنیتا تأثیر دست‌ورزی بر مهارت دست‌نویسی و انگیزۀ نوشتن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نوشتن در منطقۀ 18 آموزش و پرورش شهر تهران [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 167-197]
  • امیرارجمندی، نازنین کاربرد خلاق رویکرد شناختی در تسهیل آموزش زبان انگلیسی برای کودکان فارسی‌زبان در سطح متوسط [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 629-669]
  • امیرارجمندی، نازنین بررسی جایگاه اسم در زبان فارسی از دیدگاه شناختی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 563-585]
  • امیری، آنیتا بهره‌گیری از هنرهای زیبا در آموزش در جهت ارتقای مهارت‌های گفتاری فراگیران زبان آلمانی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 39-64]
  • امیریان، سید محمدرضا بررسی میزان رضایت زبان‌آموزان از آموزشگاه‌های خصوصی زبان: تحلیل عاملی پرسش‌نامۀ سنجش کیفیت محیط‌های آموزشی اجوکوآل [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 431-465]
  • امیریان، سید مرتضی بررسی میزان رضایت زبان‌آموزان از آموزشگاه‌های خصوصی زبان: تحلیل عاملی پرسش‌نامۀ سنجش کیفیت محیط‌های آموزشی اجوکوآل [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 431-465]
  • انصاری، ایوب بررسی تک‌واژگونه‌های تک‌واژ گذشته‌ساز در گویش لری ممسنی: رویکرد بهینگی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 387-430]
  • انوشه، مزدک اشراف چندگانه در ساختار بند موصولی مفعولی در زبان فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 747-783]
  • ایراندوست، فاطمه بررسی رابطۀ متن و تصویر در کتاب‌های عربی دورۀ اول متوسطه (بر‌اساس نظریۀ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات) [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 221-255]
  • ایرجی، مریم نظام فشرده‌سازی کلامی براساس کارکرد واجی: مطالعۀ موردی گفتمان فیلم‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 469-496]
  • ایزدی، اسما زمان آغاز واک در همخوان‌های انسدادی فارسی توسط کودکان دارای شکاف کام و لب ترمیم‌شده و مقایسۀ آن با کودکان دارای مجرای گفتار طبیعی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 299-326]
  • ایزدی، الهام تأثیر وزن دستوری بر پسایندسازی در زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 163-187]
ب
  • بابک معین، مرتضی ابزارهای زبانی ایجاد، حفظ و تثبیت مرجعیت فردی راویان زن و مرد در مشروعیت‌بخشی به روایت در سه‌کتاب زویا پیرزاد و سلوک محمود دولت‌آبادی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 601-628]
  • بادامدری، زهرا کاربرد طرح‌واره‌های تصویری در آموزش حروف ‌اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف ‌اضافۀ «به» در زبان فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 597-628]
  • باقری اهرنجانی، شیما اهمیت تشخیص گفتمان و دال مرکزی متن از سوی مترجم با تکیه بر ترجمۀ کلمن بارکس از مثنوی مولانا [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 327-356]
  • باقری نویسی، رضا تاثیر تقویت تایپی درونداده، حاشیه نویسی، و پیش سازمان دهنده‌ها بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 763-791]
  • بدخشان، ابراهیم بازنمایی مؤلفه‌های گفتمانی وکلا در اقناع قاضی از منظر زبان‌شناسی حقوقی: مطالعۀ موردی گفتمان پرونده‌های کیفری [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 529-562]
  • بشیری، علی بررسی رابطۀ متن و تصویر در کتاب‌های عربی دورۀ اول متوسطه (بر‌اساس نظریۀ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات) [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 221-255]
  • بلاوی، رسول تحلیل فرایند نظام گفتمانی طرح‌واره‌های تنشی ـ عاطفی در شعر ادونیس و شاملو با رویکرد نشانه معناشناسی (مطالعۀ موردی شعر «مرثیه الحلّاج» و «مرگ ناصری») [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 65-97]
  • بنجخی، مرتضی بررسی میزان رضایت زبان‌آموزان از آموزشگاه‌های خصوصی زبان: تحلیل عاملی پرسش‌نامۀ سنجش کیفیت محیط‌های آموزشی اجوکوآل [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 431-465]
  • بهرامی، فاطمه نمود کامل یا زمان دستوری تقدمی؟ تأملی در بحث نمود در زبان فارسی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 225-259]
  • بهرامی، کاوه تحلیل ترتیب ارکان گروه اسمی در زبان آلمانی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 325-353]
  • بیات، عباس مطالعه‌ی عوامل حمایت‌کننده‌ی روایی محتوی در آزمون چهار‌گزینه‌ای درک‌مطلب EPT از دیدگاه مولفه‌محور [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 727-762]
  • بیکیان، علی میزان پوشش توانش زبان و فرهنگ در برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه‌های دولتی ایران [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 349-386]
پ
  • پردل، مجتبی آفرینش ادبی و زبان‌شناسی شناختی: تحلیل ساختار معنایی اشعار علیرضا روشن برپایۀ نظریۀ هم‌آمیزی مفهومی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 321-355]
  • پهلوان زاده فینی، مهسا جهت میانه در زبان فارسی: رویکردی کمینه‌گرا [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 139-162]
  • پورابراهیم، شیرین دیوارنوشته‌ها در چشم‌انداز زبانی کرمانشاه [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 531-568]
  • پورقریب، بهزاد بررسی سویه‌های زبان‌شناختیِ مدلول استعلایی در رمان قصر کافکا با تأکید بر سطوح زبانی والتر بنیامین [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 671-700]
  • پیش‌قدم، رضا معرفی «زینتگری زبانی»: رویکردی نوین فراتر از توانش ارتباطی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 1-27]
  • پیشقدم، رضا بررسی مشکلات پیرامون تعریف و تفکیک انگیزه و انگیختار در میان انگلیسی‌زبانان و زبان‌آموزان ایرانی، و ریشه‌یابی ساختاری ـ تاریخی آن در رشتۀ روان‌شناسی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 467-497]
ت
  • تائبی نقندری، زهره هویت، شخصیت و مخاطب: رویکردی شناختی در خوانش رمان باقی‌مانده به‌قلم تام مک‌کارتی (2005) [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 283-316]
  • تابش‌فر، لیلا معرفی «ساخت و تعبیر» به‌منزلۀ رویکردی تازه به ساخت‌واژه [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 691-725]
  • تقوی، مرتضی جهانی‌های ترجمه در بوتۀ نقد پیکره‌ای: مقایسۀ فارسی ترجمه‌ای با فارسی تألیفی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 701-745]
  • تمله، حدیث چگونگی بکارگیری دسته‌های واژگانی توسط نویسندگان انگلیسی‌زبان در رشتۀ زبان‌شناسی کاربردی: پژوهشی پیکره‌ای [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 541-569]
  • تمیم داری، احمد اهمیت تشخیص گفتمان و دال مرکزی متن از سوی مترجم با تکیه بر ترجمۀ کلمن بارکس از مثنوی مولانا [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 327-356]
ث
  • ثقفی، عشرت مفهوم‌سازی استعاری شجاعت در متون معاصر زبان فارسی و انگلیسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 691-716]
ج
  • جابری اردکانی، سید ناصر تحلیل فرایند نظام گفتمانی طرح‌واره‌های تنشی ـ عاطفی در شعر ادونیس و شاملو با رویکرد نشانه معناشناسی (مطالعۀ موردی شعر «مرثیه الحلّاج» و «مرگ ناصری») [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 65-97]
  • جلالی، مهری رابطۀ مهارت خودتنظیمی و فراگیری زبان جدید بین دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانۀ ایرانی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 425-458]
  • جواهری، لادن تیرگی واج‌شناختی در فارسی کرمانشاهی: بررسی نمونه‌ای براساس «نظریه بهینگی ـ زنجیره‌های گزینه‌ای» [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 33-69]
ح
  • حاتمی، پدرام واکاوی مؤلفه‌های گفتمان‌مدار و میزان رازگونگی متن قراردادهای تسهیلات بانکی از منظر تحلیل گفتمان حقوقی و بُعد شناختی گفتمان [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 257-282]
  • حاج‌ملک، محمد مهدی به‌کارگیری روش تدریس تکلیف‌محور در آموزش ترجمه: چالش‌ها و چشم‌انداز‌ها [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 99-129]
  • حاجی خانی، علی تفاوت سبک نامه های نهج‌البلاغه از منظر «غنای واژگانی» و «رویکرد انفعالی» (مطالعه موردی نامههای 23، 30 و 73) [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 233-259]
  • حسن زاده، محمد چگونگی بکارگیری دسته‌های واژگانی توسط نویسندگان انگلیسی‌زبان در رشتۀ زبان‌شناسی کاربردی: پژوهشی پیکره‌ای [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 541-569]
  • حسین پور دمیرچیان، رعنا تأثیر واکداری بر طول گیرش، طول واک و طول واکه در همخوان‌های انسدادی و سایشی زبان ترکی گونۀ تبریزی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 105-136]
  • حسینی تشنیزی، فریبا کاربرد خلاق رویکرد شناختی در تسهیل آموزش زبان انگلیسی برای کودکان فارسی‌زبان در سطح متوسط [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 629-669]
  • حسینی فاطمی، آذر بررسی مشکلات پیرامون تعریف و تفکیک انگیزه و انگیختار در میان انگلیسی‌زبانان و زبان‌آموزان ایرانی، و ریشه‌یابی ساختاری ـ تاریخی آن در رشتۀ روان‌شناسی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 467-497]
  • حسینی معصوم، سید محمد تأثیر تکنیک چهارمرحله‌ای کل‌واژه‌های تصویری بر شناخت زبانی کودکان دیرآموز از دیدگاه‌ روان‌شناسی زبان؛ مطالعۀ موردی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 247-284]
  • حق بین، فریده معرفی «ساخت و تعبیر» به‌منزلۀ رویکردی تازه به ساخت‌واژه [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 691-725]
  • حمصیان اتفاق، مریم شواهد آکوستیکی و بررسی میزان تقطیع‌پذیری واژه‌های مشتق پیشوندی زبان فارسی در پردازش گفتار [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 623-654]
  • حیدری خسرو، پریسا بررسی ارتباط بین نوع شخصیت، سبک‌ها و راهبردهای یادگیری زبان در میان فارسی‌آموزان چینی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 659-690]
  • حیدری راد، سمیرا تحلیل نشانه‌معناشناسی فرایند انتقال معنا در نظام‌های گفتمانی خطبۀ الزّهراء [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 629-658]
خ
  • خردمند، نسرین بررسی کاربرد وام‌واژه‌ها در گونۀ گفتاری زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 435-467]
  • خزایی، سعید مطالعۀ مشارکتی در بررسی کاربردپذیری شیوۀ یادگیری معکوس مبتنی‌بر واقعیت افزوده در ارتقای مهارت‌های درک انگلیسی با اهداف پرستاری [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 185-219]
  • خمیجانی فراهانی، علی اکبر رابطۀ مهارت خودتنظیمی و فراگیری زبان جدید بین دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانۀ ایرانی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 425-458]
د
  • داوری، شادی معنی‌ شناسی شناختی و دستوری‌شدگی: مطالعۀ موردی فعل «خواستن» [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 131-166]
  • دبیر مقدم، محمد جهت میانه در زبان فارسی: رویکردی کمینه‌گرا [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 139-162]
  • درخشان، علی مطالعۀ مشارکتی در بررسی کاربردپذیری شیوۀ یادگیری معکوس مبتنی‌بر واقعیت افزوده در ارتقای مهارت‌های درک انگلیسی با اهداف پرستاری [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 185-219]
  • درخشان، علی فراتحلیلی برآموزش منظورشناسی زبان دوم برای کنش‌های گفتاری درخواست، عذرخواهی وامتناع در ایران [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 461-510]
  • دهقان طرزجانی، فرید ابزارهای زبانی ایجاد، حفظ و تثبیت مرجعیت فردی راویان زن و مرد در مشروعیت‌بخشی به روایت در سه‌کتاب زویا پیرزاد و سلوک محمود دولت‌آبادی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 601-628]
ر
  • رؤیا، لطافتی تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی عوامل روان‌شناختی و بین‌فردی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 427-460]
  • راستگو مقدم، میترا تحلیل و مقایسۀ زبان شفاهی از دو جنبۀ نحو و معناشناسی در کودکان شنوا با کودکان کم‌شنوای دارای سمعک و کاشت حلزون شنوایی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 395-425]
  • راسخ مهند، محمد تأثیر وزن دستوری بر پسایندسازی در زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 163-187]
  • ربیع‌پور، مهسا بررسی مقابله‌ای استعاره‌های مفهومی شادی و ترس در ادبیات نوجوان در دو زبان فارسی و اسپانیایی: رویکردی شناختی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 493-523]
  • رحمانی، حسین پرهیز سیاستمداران ایرانی از عذرخواهی راستین و توجیه فرهنگی آن: پژوهشی در کاربردشناسی زبان [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 285-319]
  • رحیمیان، جلال بررسی معنایی پیشوندهای منفی‌ساز «نا» و «بی» در زبان فارسی رویکرد معنایی - واژگانی لیبر [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 219-246]
  • رزم‌دیده، پریا بررسی انواع تکرار کامل در گویش قاینی در چارچوب نظریۀ بهینگی موازی و لایه‌ای [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 357-399]
  • رستم بیک تفرشی، اتوسا بررسی تنوع و تراکم واژگانی در روایت‌های داستانی کودکان با و بدون لکنت 4 تا 8 سالۀ فارسی‌زبان [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 189-218]
  • رستمی، بهرام تاثیر تقویت تایپی درونداده، حاشیه نویسی، و پیش سازمان دهنده‌ها بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 763-791]
  • رشتچی، مژگان تغییر دیدگاه و تفکر انتقادی در داستانﻫای مکتوب دانشجویان ایرانی به‌ زبان انگلیسی: گامی به‌‌ سوی آموزش انتقادی زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 459-492]
  • رضایی، حدائق ابعاد کاربردشناختی و گفتمانی عبارات اشاره‌ای «این» و «آن» در گفت‌وگوهای روزمرۀ زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 587-621]
  • رضایی، رضا واکاوی ابعاد پدیداری معنا در داستان کوتاه " درخت گلابی" اثر گلی ترقی : رویکردی نشانه ‌معناشناختی به تحلیل گفتمان ادبی. [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 569-600]
  • رضایی، روشنک مطالعه‌ی عوامل حمایت‌کننده‌ی روایی محتوی در آزمون چهار‌گزینه‌ای درک‌مطلب EPT از دیدگاه مولفه‌محور [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 727-762]
  • رضایی، والی مبتداسازی ضمیرگذار موضوع (مفعول مستقیم) در زبان فارسی؛ مطالعه‌ای براساس نظریۀ بهینگی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 497-528]
  • رضوانی، وجیهه واکاوی ساختارهای زبانی در آفرینش لطیفه در زبان روسی و فارسی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 121-152]
  • رفیعی، عادل شواهد آکوستیکی و بررسی میزان تقطیع‌پذیری واژه‌های مشتق پیشوندی زبان فارسی در پردازش گفتار [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 623-654]
  • رمضان پور، رمضان ابعاد کاربردشناختی و گفتمانی عبارات اشاره‌ای «این» و «آن» در گفت‌وگوهای روزمرۀ زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 587-621]
  • رهبر، بهزاد واکاوی مؤلفه‌های گفتمان‌مدار و میزان رازگونگی متن قراردادهای تسهیلات بانکی از منظر تحلیل گفتمان حقوقی و بُعد شناختی گفتمان [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 257-282]
  • روشن، بلقیس بررسی تک‌واژگونه‌های تک‌واژ گذشته‌ساز در گویش لری ممسنی: رویکرد بهینگی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 387-430]
  • روضاتیان، سیده مریم رفتارشناسی واژه در زبان عرفانی (مسیری در تحلیل فرآیند شکل‌گیری زبان عرفانی) [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 357-389]
ز
  • زندی، بهمن دیوارنوشته‌ها در چشم‌انداز زبانی کرمانشاه [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 531-568]
س
  • ساداتی نوش آبادی، سید مهدی اشراف چندگانه در ساختار بند موصولی مفعولی در زبان فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 747-783]
  • سبزواری، مهدی اشراف چندگانه در ساختار بند موصولی مفعولی در زبان فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 747-783]
  • سبزواری، مهدی معنی‌ شناسی شناختی و دستوری‌شدگی: مطالعۀ موردی فعل «خواستن» [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 131-166]
  • سجادی، سیده یاسمین جایگاه مهارت منظور‌شناختی در حوزۀ آموزش زبان فرانسه در ایران [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 35-72]
  • سجودی، فرزان ابزارهای زبانی ایجاد، حفظ و تثبیت مرجعیت فردی راویان زن و مرد در مشروعیت‌بخشی به روایت در سه‌کتاب زویا پیرزاد و سلوک محمود دولت‌آبادی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 601-628]
  • سرکیس‌یان سقین، کلاریس ترتیب‌واژه در زبان ارمنی‌ شرقی برمبنای نظریۀ سوی انشعاب درایر [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 355-394]
  • سیدجلالی، بدری‌السادات بررسی کاربرد وام‌واژه‌ها در گونۀ گفتاری زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 435-467]
  • سیفی، آسیه بررسی تأثیر ظرفیت حافظه فعال بر میزان یادگیری واژگان و دستور زبان انگلیسی در دو شیوه آموزش استقرایی و قیاسی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 793-821]
ش
  • شریعت پناه، شاداب دیوارنوشته‌ها در چشم‌انداز زبانی کرمانشاه [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 531-568]
  • شریفی، شهلا بررسی مقایسه‌ای مفهوم‌سازی‌ها و رمزگذاری‌های زبانی حس‌ بویایی در زبان‌های فارسی و روسی امروز از منظر زبان‌شناسی فرهنگی ـ شناختی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 655-689]
  • شریفی، شهلا معرفی «ساخت و تعبیر» به‌منزلۀ رویکردی تازه به ساخت‌واژه [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 691-725]
  • شریفی آتشگاه، مسعود تمایز آوایی بین افعال ماضی ساده و نقلی فارسی: یک آزمایش درکی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 201-224]
  • شعبانی، کریم نقش ساختار مشارکت کلاسی در اثربخشی رویکرد توجه به فرم غیرمستقیم [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 167-200]
  • شفقی، مریم کنش‌ گفتاری «تعریف و تمجید» در محیط‌های فرهنگی کلامی روسی و فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 391-424]
  • شکی، فرزانه فراتحلیلی برآموزش منظورشناسی زبان دوم برای کنش‌های گفتاری درخواست، عذرخواهی وامتناع در ایران [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 461-510]
  • شهبازی قارلقی، رامتین سازوکار غیاب به‌مثابۀ بازی زبانی تخیل در فیلم‌نامۀ «دربارۀ الی» اثر اصغر فرهادی براساس آرای ویتگنشتاین [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 499-529]
  • شیرج، مهدیه بررسی تنوع و تراکم واژگانی در روایت‌های داستانی کودکان با و بدون لکنت 4 تا 8 سالۀ فارسی‌زبان [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 189-218]
  • شیروان، ژینوس بررسی نقش زبان با سازوکارهای قدرت و اقناع در گفتمان اقتصادی (ایجاد تورم و پیش بینی های مربوط به آن) [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 511-540]
ص
  • صابری، کوروش بازنمایی مؤلفه‌های گفتمانی وکلا در اقناع قاضی از منظر زبان‌شناسی حقوقی: مطالعۀ موردی گفتمان پرونده‌های کیفری [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 529-562]
  • صادقپور، راضیه اثر بخشی الگوی نظارت آموزشی کلاس های فرانسه در آموزشگاه های زبان ایران با بهره گیری از نظریه کنش موقعیت بنیاد [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 29-64]
  • صادقی، وحید تمایز آوایی بین افعال ماضی ساده و نقلی فارسی: یک آزمایش درکی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 201-224]
  • صادقی سهل آباد، زینب تبیین و بررسی کاوش‌های زبانی ویلیمیر خلبنیکوف، شاعر فوتوریست روسی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 317-347]
  • صباح، سمیه تغییر دیدگاه و تفکر انتقادی در داستانﻫای مکتوب دانشجویان ایرانی به‌ زبان انگلیسی: گامی به‌‌ سوی آموزش انتقادی زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 459-492]
  • صباغ جعفری، سید مرتضی تحلیل نشانه‌معناشناسی فرایند انتقال معنا در نظام‌های گفتمانی خطبۀ الزّهراء [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 629-658]
  • صبوری، نرجس بانو اشراف چندگانه در ساختار بند موصولی مفعولی در زبان فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 747-783]
  • صفا، پریوش اثر بخشی الگوی نظارت آموزشی کلاس های فرانسه در آموزشگاه های زبان ایران با بهره گیری از نظریه کنش موقعیت بنیاد [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 29-64]
  • صفا، پریوش جایگاه مهارت منظور‌شناختی در حوزۀ آموزش زبان فرانسه در ایران [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 35-72]
ط
  • طاهریان، طاهره بررسی طولی هوش هیجانی صفتی و اضطراب کلاس زبان خارجی در زبان آموزان ایرانی: مدلسازی منحنیهای رشد پنهان [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 571-607]
  • طباطبایی، سمیه السادات «یکی مهربان بودم اندر سرای» مهربانِ بی‌ریش فردوسی مرد یا زن؟ (خوانشی جنسیتی از دیباچۀ بیژن و منیژه در الشاهنامه) [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 557-596]
  • طیرانی نیک نژاد، حمید تحلیل و مقایسۀ زبان شفاهی از دو جنبۀ نحو و معناشناسی در کودکان شنوا با کودکان کم‌شنوای دارای سمعک و کاشت حلزون شنوایی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 395-425]
ع
  • عارف، محمد سازوکار غیاب به‌مثابۀ بازی زبانی تخیل در فیلم‌نامۀ «دربارۀ الی» اثر اصغر فرهادی براساس آرای ویتگنشتاین [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 499-529]
  • عاصی، مصطفی مفهوم‌سازی استعاری شجاعت در متون معاصر زبان فارسی و انگلیسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 691-716]
  • عبدلی یارآباد، بهمن مبتداسازی ضمیرگذار موضوع (مفعول مستقیم) در زبان فارسی؛ مطالعه‌ای براساس نظریۀ بهینگی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 497-528]
  • عرب مفرد، علی ارائۀ یک آزمون چندگزینه‌ای تکمیل گفتمان برای زبان‌آموزان ایرانی: بررسی چهار کنش گفتاری عذرخواهی، درخواست، امتناع و تشکر [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 1-34]
  • عزیز ملایری، فرامرز مطالعه‌ی عوامل حمایت‌کننده‌ی روایی محتوی در آزمون چهار‌گزینه‌ای درک‌مطلب EPT از دیدگاه مولفه‌محور [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 727-762]
  • علوی، سید محمد بررسی تأثیر ظرفیت حافظه فعال بر میزان یادگیری واژگان و دستور زبان انگلیسی در دو شیوه آموزش استقرایی و قیاسی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 793-821]
  • علیزاده، علی کاربرد طرح‌واره‌های تصویری در آموزش حروف ‌اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف ‌اضافۀ «به» در زبان فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 597-628]
  • علیزاده، علی مبتداسازی ضمیرگذار موضوع (مفعول مستقیم) در زبان فارسی؛ مطالعه‌ای براساس نظریۀ بهینگی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 497-528]
  • علیزاده، علی نقشۀ معنایی مالک واژه‌بستی در ساخت اضافی فارسی نو [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 289-323]
  • علی نژاد، بتول شواهد آکوستیکی و بررسی میزان تقطیع‌پذیری واژه‌های مشتق پیشوندی زبان فارسی در پردازش گفتار [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 623-654]
  • عمادی، آمنه تمایز آوایی بین افعال ماضی ساده و نقلی فارسی: یک آزمایش درکی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 201-224]
  • عموزاده، محمد ابعاد کاربردشناختی و گفتمانی عبارات اشاره‌ای «این» و «آن» در گفت‌وگوهای روزمرۀ زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 587-621]
غ
  • غنچه پور، موسی رده‌شناسی ترتیب واژه‌ها در زبان آمیختۀ ترکی ـ فارسی گونۀ بافتی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 71-104]
ف
  • فارسی، رقیه هویت، شخصیت و مخاطب: رویکردی شناختی در خوانش رمان باقی‌مانده به‌قلم تام مک‌کارتی (2005) [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 283-316]
  • فتاحی، مهدی تیرگی واج‌شناختی در فارسی کرمانشاهی: بررسی نمونه‌ای براساس «نظریه بهینگی ـ زنجیره‌های گزینه‌ای» [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 33-69]
  • فتح آبادی، جاسم بررسی مشکلات پیرامون تعریف و تفکیک انگیزه و انگیختار در میان انگلیسی‌زبانان و زبان‌آموزان ایرانی، و ریشه‌یابی ساختاری ـ تاریخی آن در رشتۀ روان‌شناسی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 467-497]
  • فراهانی، حجت الله تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی عوامل روان‌شناختی و بین‌فردی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 427-460]
  • فرزاد، عبدالحسین مفهوم‌سازی استعاری شجاعت در متون معاصر زبان فارسی و انگلیسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 691-716]
  • فروغان گرانسایه، فاطمه بررسی معنایی پیشوندهای منفی‌ساز «نا» و «بی» در زبان فارسی رویکرد معنایی - واژگانی لیبر [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 219-246]
  • فضیلت فر، علی محمد بررسی طولی هوش هیجانی صفتی و اضطراب کلاس زبان خارجی در زبان آموزان ایرانی: مدلسازی منحنیهای رشد پنهان [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 571-607]
  • فکری، مسعود تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی عوامل روان‌شناختی و بین‌فردی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 427-460]
  • فلاح، ابراهیم تحلیل نشانه معناشناختی فرایند گفته‌پردازی جواهری در اشعار مقتبس از نشانه ‌های قرآنی براساس رویکرد تنشی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 261-287]
  • فیروزیان پور اصفهانی، آیلین بررسی شیوه‌های بازنمایی کنشگران اجتماعی در داستان «درۀ خزان‌زده» از منظر تحلیل گفتمان انتقادی با بهره‌گیری از مؤلفه‌های جامعه‌شناختی ـ معنایی (رویکرد ون لیوون) [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 199-232]
  • فیروزیان پور اصفهانی، آیلین واکاویِ ایدئولوژیِ خودی‌سازیِ غرب و بیگانه‌سازیِ حکومت در داستان‌نویسی مدرن ایران برمبنای رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی (مطالعۀ موردی: سیاحت‌نامۀ ابراهیم‌بیگ) [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 153-183]
ق
  • قاسمی، طیبه تحلیل و مقایسۀ زبان شفاهی از دو جنبۀ نحو و معناشناسی در کودکان شنوا با کودکان کم‌شنوای دارای سمعک و کاشت حلزون شنوایی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 395-425]
  • قاسمی شاندیز، مهدی هویت، شخصیت و مخاطب: رویکردی شناختی در خوانش رمان باقی‌مانده به‌قلم تام مک‌کارتی (2005) [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 283-316]
  • قطره، فریبا بررسی کاربرد وام‌واژه‌ها در گونۀ گفتاری زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 435-467]
  • قنبری عبدالملکی، رضا بررسی شیوه‌های بازنمایی کنشگران اجتماعی در داستان «درۀ خزان‌زده» از منظر تحلیل گفتمان انتقادی با بهره‌گیری از مؤلفه‌های جامعه‌شناختی ـ معنایی (رویکرد ون لیوون) [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 199-232]
  • قنبری عبدالملکی، رضا واکاویِ ایدئولوژیِ خودی‌سازیِ غرب و بیگانه‌سازیِ حکومت در داستان‌نویسی مدرن ایران برمبنای رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی (مطالعۀ موردی: سیاحت‌نامۀ ابراهیم‌بیگ) [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 153-183]
ک
  • کاشفی خویشان، راضیه نظام فشرده‌سازی کلامی براساس کارکرد واجی: مطالعۀ موردی گفتمان فیلم‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 469-496]
  • کربلایی صادق، مهناز بررسی مقابله‌ای استعاره‌های مفهومی شادی و ترس در ادبیات نوجوان در دو زبان فارسی و اسپانیایی: رویکردی شناختی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 493-523]
  • کرد زعفرانلو کامبوزیا، عالیه بررسی عبارات خطاب در زبان ترکی آذری گونۀ گفتاری خوی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 525-555]
  • کریمی فیروزجایی، علی کاربرد خلاق رویکرد شناختی در تسهیل آموزش زبان انگلیسی برای کودکان فارسی‌زبان در سطح متوسط [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 629-669]
  • کیان‌پور، مریم مطالعۀ مشارکتی در بررسی کاربردپذیری شیوۀ یادگیری معکوس مبتنی‌بر واقعیت افزوده در ارتقای مهارت‌های درک انگلیسی با اهداف پرستاری [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 185-219]
گ
  • گشمردی، محمود رضا اثر بخشی الگوی نظارت آموزشی کلاس های فرانسه در آموزشگاه های زبان ایران با بهره گیری از نظریه کنش موقعیت بنیاد [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 29-64]
  • گشمردی، محمود رضا جایگاه مهارت منظور‌شناختی در حوزۀ آموزش زبان فرانسه در ایران [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 35-72]
  • گنجی، منصور میزان پوشش توانش زبان و فرهنگ در برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه‌های دولتی ایران [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 349-386]
ل
  • لطافتی، رویا جایگاه مهارت منظور‌شناختی در حوزۀ آموزش زبان فرانسه در ایران [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 35-72]
م
  • مازندرانی، امید فراتحلیلی برآموزش منظورشناسی زبان دوم برای کنش‌های گفتاری درخواست، عذرخواهی وامتناع در ایران [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 461-510]
  • متقی زاده، عیسی تفاوت سبک نامه های نهج‌البلاغه از منظر «غنای واژگانی» و «رویکرد انفعالی» (مطالعه موردی نامههای 23، 30 و 73) [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 233-259]
  • مجاهدی رضائیان، ستاره بررسی تاثیر قدرت و جنسیت مخاطب بر گزینش راهبردهای‌ ادب در کنش‌گفتاری تشویق‌کردن در زبان فارسی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 401-434]
  • محمدبیگی، مهدی کنش‌ گفتاری «تعریف و تمجید» در محیط‌های فرهنگی کلامی روسی و فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 391-424]
  • محمد حسین پور، رسول تاثیر تقویت تایپی درونداده، حاشیه نویسی، و پیش سازمان دهنده‌ها بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 763-791]
  • محمدی رکعتی، دانش پدیدارشناسی چالش‌های شکل‌گیری محیط یادگیری مکالمۀ عربی از نگاه دانشجویان [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 261-298]
  • محمودی بختیاری، بهروز پیچیدگی بازنمودی زمان‌های دستوری نسبی در فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 1-32]
  • مختاباد امرئی، سید مصطفی سازوکار غیاب به‌مثابۀ بازی زبانی تخیل در فیلم‌نامۀ «دربارۀ الی» اثر اصغر فرهادی براساس آرای ویتگنشتاین [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 499-529]
  • مدنی، فاطمه السادات رفتارشناسی واژه در زبان عرفانی (مسیری در تحلیل فرآیند شکل‌گیری زبان عرفانی) [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 357-389]
  • مدیری، سمیه تفاوت سبک نامه های نهج‌البلاغه از منظر «غنای واژگانی» و «رویکرد انفعالی» (مطالعه موردی نامههای 23، 30 و 73) [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 233-259]
  • مرزی، رامین بررسی عبارات خطاب در زبان ترکی آذری گونۀ گفتاری خوی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 525-555]
  • مزدایستا، گلنار بررسی طولی هوش هیجانی صفتی و اضطراب کلاس زبان خارجی در زبان آموزان ایرانی: مدلسازی منحنیهای رشد پنهان [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 571-607]
  • مقداری، صدیقه سادات تحلیل گفتمان انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت: با رویکرد زبان‌شناسی زیست محیطی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 99-127]
  • مقصودی، مجتبی رابطۀ مهارت خودتنظیمی و فراگیری زبان جدید بین دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانۀ ایرانی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 425-458]
  • مهدی آبادی، فاطمه ارائۀ یک آزمون چندگزینه‌ای تکمیل گفتمان برای زبان‌آموزان ایرانی: بررسی چهار کنش گفتاری عذرخواهی، درخواست، امتناع و تشکر [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 1-34]
  • مهدی بیرقدار، راضیه دیوارنوشته‌ها در چشم‌انداز زبانی کرمانشاه [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 531-568]
  • مهرابی، معصومه پیچیدگی بازنمودی زمان‌های دستوری نسبی در فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 1-32]
  • مهربانی، ژیلا بازنمایی مؤلفه‌های گفتمانی وکلا در اقناع قاضی از منظر زبان‌شناسی حقوقی: مطالعۀ موردی گفتمان پرونده‌های کیفری [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 529-562]
  • میرباقری فرد، سید علی اصغر رفتارشناسی واژه در زبان عرفانی (مسیری در تحلیل فرآیند شکل‌گیری زبان عرفانی) [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 357-389]
  • میر دهقان، مهین ناز کاربرد خلاق رویکرد شناختی در تسهیل آموزش زبان انگلیسی برای کودکان فارسی‌زبان در سطح متوسط [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 629-669]
  • میردهقان فراشاه، مهین ناز ترتیب‌واژه در زبان ارمنی‌ شرقی برمبنای نظریۀ سوی انشعاب درایر [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 355-394]
  • میرزائی، فرامرز تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی عوامل روان‌شناختی و بین‌فردی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 427-460]
ن
  • نائینی، ژیلا فراتحلیلی برآموزش منظورشناسی زبان دوم برای کنش‌های گفتاری درخواست، عذرخواهی وامتناع در ایران [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 461-510]
  • ناصری، زهره‌سادات بررسی انواع تکرار کامل در گویش قاینی در چارچوب نظریۀ بهینگی موازی و لایه‌ای [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 357-399]
  • نجفی، عباس تحلیل فرایند نظام گفتمانی طرح‌واره‌های تنشی ـ عاطفی در شعر ادونیس و شاملو با رویکرد نشانه معناشناسی (مطالعۀ موردی شعر «مرثیه الحلّاج» و «مرگ ناصری») [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 65-97]
  • نجفیان، آرزو بررسی تک‌واژگونه‌های تک‌واژ گذشته‌ساز در گویش لری ممسنی: رویکرد بهینگی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 387-430]
  • نجومیان، امیرعلی ابزارهای زبانی ایجاد، حفظ و تثبیت مرجعیت فردی راویان زن و مرد در مشروعیت‌بخشی به روایت در سه‌کتاب زویا پیرزاد و سلوک محمود دولت‌آبادی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 601-628]
  • نعمتی، مجید بررسی تأثیر ظرفیت حافظه فعال بر میزان یادگیری واژگان و دستور زبان انگلیسی در دو شیوه آموزش استقرایی و قیاسی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 793-821]
  • نغزگوی کهن، مهرداد نقشۀ معنایی مالک واژه‌بستی در ساخت اضافی فارسی نو [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 289-323]
  • نوربخش، ماندانا تأثیر واکداری بر طول گیرش، طول واک و طول واکه در همخوان‌های انسدادی و سایشی زبان ترکی گونۀ تبریزی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 105-136]
  • نویدی نیا، حسین تحلیل و مقایسۀ زبان شفاهی از دو جنبۀ نحو و معناشناسی در کودکان شنوا با کودکان کم‌شنوای دارای سمعک و کاشت حلزون شنوایی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 395-425]
و
  • واحدی، ریحانه نقش ساختار مشارکت کلاسی در اثربخشی رویکرد توجه به فرم غیرمستقیم [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 167-200]
  • وحیدی فردوسی، طاهره کاربرد طرح‌واره‌های تصویری در آموزش حروف ‌اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف ‌اضافۀ «به» در زبان فارسی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 597-628]
  • وکیلی فرد، امیررضا بررسی ارتباط بین نوع شخصیت، سبک‌ها و راهبردهای یادگیری زبان در میان فارسی‌آموزان چینی [دوره 13، شماره 4، 1401، صفحه 659-690]
  • ولی پور، مونا نمود کامل یا زمان دستوری تقدمی؟ تأملی در بحث نمود در زبان فارسی [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 225-259]
ه
  • هاشمی، محمد رضا جهانی‌های ترجمه در بوتۀ نقد پیکره‌ای: مقایسۀ فارسی ترجمه‌ای با فارسی تألیفی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 701-745]
  • هدایت، کاوه بررسی نقش زبان با سازوکارهای قدرت و اقناع در گفتمان اقتصادی (ایجاد تورم و پیش بینی های مربوط به آن) [دوره 13، شماره 6، 1401، صفحه 511-540]
ی
  • یار، محبوبه تأثیر تکنیک چهارمرحله‌ای کل‌واژه‌های تصویری بر شناخت زبانی کودکان دیرآموز از دیدگاه‌ روان‌شناسی زبان؛ مطالعۀ موردی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 247-284]
  • یزدان مهر، محمدجواد بررسی مقایسه‌ای مفهوم‌سازی‌ها و رمزگذاری‌های زبانی حس‌ بویایی در زبان‌های فارسی و روسی امروز از منظر زبان‌شناسی فرهنگی ـ شناختی [دوره 13، شماره 2، 1401، صفحه 655-689]
  • یوسفی، معصومه تحلیل گفتمان انتقادی متون تبلیغاتی مدارس طبیعت: با رویکرد زبان‌شناسی زیست محیطی [دوره 13، شماره 1، 1401، صفحه 99-127]